Svavel

Ibland måste man få ur sig lite svavel. Jag är generellt en ganska positiv människa, som inte så gärna klagar (naiv och dum är en annan beskrivning), men jag kan också vara väldigt kritisk och nu ska två organisationer få sig en liten känga av mig: Aftonbladet och SJ.

Vi börjar med Statens Järnvägar. Jag har åkt extremt mycket tåg i mina dar. Under lampshadetiden var det oftast två tåg i veckan. I lumpen åkte jag en hel del också. Tågen är verkligen sena ofta. Ungefär varannan gång är det någon sorts försening och jag har varit med om både att stanna i skogen i fyra timmar och att få hoppa av ett tåg på öresundsbron, gå runt det och in i ett annat. Det är dock inte förseningarna som är det mest irriterande, även om det är knasigt att man aldrig kan planera efter SJ (missade en gång ett plan till Bornholm där vi skulle spela t.ex.), utan priserna. Jag tror att vi är många som är överens om att mer tågresor, utbyggda järnvägsnät till transporter osv skulle vara kanon för miljön. Jag vill verkligen åka tåg för miljöns skull och då är det så sjukt illa att man tjänar pengar på att ta bilen. Visst, det går fortfarande att få tag på en billigare tågresa, men det är inte lätt.

SJ har i år krånglat till sitt beställningssytem ännu mer än någonsin. Sista minuten-biljetterna är ett minne blott och vill man ha en resa till ett rimligt pris bör man vara ute minst två månader i förväg och vara beredd att ta ett långsamt tåg samt skippa platsbiljett och avbeställningstrygghet. SJ tar nämligen ut extra för allt de kan komma på. Man kan nu få betala typ 700 kronor för en biljett mellan Linköping och Malmö + 100 för platsbiljett + 500 om man vill kunna boka om biljetten + ytterligare ett par hundra om man vill kunna få biljetten återbetalad. Ändå måste man betala för internet ombord och priserna i bistron är ju inte helt billiga. Det finns en andra chans att få en billig resa och det är att gå med i en auktion om en biljett (finns i stort sett bara biljetter mellan Stockholm-Malmö-Göteborg), men då får man vara beredd att sitta uppe hela natten och kanske vinna ett par timmar innan avresan.

Bara det att man som par kan få betala ett par tusen för en resa till Stockholm är helt sjukt. Vi ska åka på semester till Kreta och får flyg, hotell, frukost och middag (trerätters) i en hel vecka för ca 12000kr. Det är förstås billigt, men att åka tåg i Sverige är hutlöst dyrt. Vi hittade en biljett till Stockholm som kostade 300 kronor en dag, men det kostade 900 att få den avbeställningsbar. Det innebär att man lika gärna kunde köpt tre biljetter på olika avgångar och åka den som passade bäst! Så systemet är sjukt.

Det mest irriterrande med hela grejen är SJ-chefen som står i TV och försvarar det hela med orden: "Det är klart vi skulle kunna sänka priserna. Det är inget svårt att sänka priser. Det kan vem som helst göra. Men vi har också ett ansvar att gå med vinst"

Jag blir sur. Att åka tåg har blivit en klassfråga. Bara det faktum att det fins något som heter 1:a och 2:a klass på tågen fortfarande känns sjukt omodernt. Jag är helt med på lugna telefonfria vagnar o.s.v. men 1:a klass känns urfånigt. Se till att alla får plats istället. SJ fyller nämligen sina tåg. De tjänar sina pengar på alla företag som skickar folk med tågen varje dag och har råd med överpriserna, och välbärgade människor då förstås. Men kreti och pleti har snart inte råd att åka tåg iaf inte om man inte vill sitta på golvet i 40 graders värme och trängas med en hund. Dessutom lär man komma försent!

Till SJ:s räddning stiger dock konduktören från vår hemresa senast in. Vi har träffat på honom en gång innan och han är verkligen en riktig stämningshöjare som får alla på gott humör. En skåning med hästsvans. Hoppas ni får åka med honom...om ni har råd. 



Aftonbladet är en tidning som går väldigt bra. Även jag läser ganska ofta sportsidorna och TV-tidningen. den övriga skvallerblaskan som stiger in i privatlivet hos utsatta människor och bedriver egna mordutredningar brukar jag hoppa över, men nu har jag tröttnat på hela tidningen.

Under EM har de lyckats med många konststycken. För det mesta kanman skratta åt det. Jag menar uttryck som: kupp, storbråk och skandal betyder helt enkelt någonting annat i deras värld än i vår, men jag har svårt att ta när de hela tiden ska leta fel och förstöra stämingen och sedan hävda att det är deras uppgift att göra så.

Innan det klassiska alpina-VM då Anja Pärson vann tre guld hade SVT:s reportrar nästan knäckt henne. det kändes som om de ville att hon skulle misslyckas. I VM 2002 lyckade Patrik Ekwall med konststycket att få Henke Larsson och Anders Svensson att se sura ut efter Argentinamatchen och i nästa verkade han vilja slå in en kil i hela laget samtidigt som Aftonbladet förstörde Anders Svensson genom att trycka upp tröjor med hans namn överstruket på (Källström tillskrivet).

I år skapade media och i synnerhet Aftonbladet en konflikt helt på egen hand. Först sa Zlatan på en preffskonferens (som jag faktiskt såg), med glimten i ögat, att han hoppades att Fredrik Stoor och Sebastian Larsson skulle få chansen att spela i EM. Han sa alltså inget om startelvan eller om hur mycket utan bara att han önskade att de fick chansen. Nästa dag kunde man läsa i Aftonbladet att "Zlatan vill peta sin kompis Chippen" och i Expressen skrev Mats Olsson att "Zlatan gjorde det mest förbjudna". Lagerbäck blev lite irriterad och hade ett möte med spelarna för att förklara missförståndet, vilket tidningarna förstås tolkade som ett krismöte för att tysta Zlatan! Konsten att lägga fokus på sig själva är en konst som Aftonbladet verkligen behärskar.

Igår kunde jag för övrigt läsa i en artikel att FIFA-ranking och lottdragning tas till om två lag har samma poäng och målskillnad i EM, samtidigt som det i en annan artikel precis bredvid stod att det kan bli straffläggning mellan Tjeckien och Turkiet! De bör nog kolla igenom sitt stoff lite bättre.

Faktum är att de nya reglerna (där också total målskillnad går före inbördes möten) som alltså är de att två lag med samma poäng, målskillnad och antal gjorda mål gör upp på straffar är både intressantare och mer rättvis än på länge. Det skapar också roliga situationer. Ikväll blir det straffar mellan Tjeckien och Turkiet om de spelar lika och på tisdag vet jag inte hur de ska göra om följande sker:

Om Italien och Frankrike spelar 0-0, samtidigt som Holland slår Rumänien med 3-0. Då har Italien, Frankrike och Rumänien alla tre 2 poäng och målskillnaden 1-4. Antagligen räknar de då inbördes gjorda mål och tar bort Frankrike, men man måste ju ändå fixa en straffläggning mellan Italien och Rumänien som spelar i olika städer! :-)



Slutligen måste jag meddela att jag spelade Sverige-Spanien på fifa igår precis innan matchen och förlorade med 3-2 efter ett mål i 92 andra minuten av Spanien. Zlatan gjorde mål för Sverige och Torres och Villa för Spanien. Enda skillnade var att även Senna och Elmander blev målskyttar i matchen.

Om ni undrar så spelade jag också matchen mot Ryssland. Det blev 1-1. Mellberg gjorde självmål och Zlatan kvitterade med ett snarlikt drömmål som det mot Grekland.

Kommentarer
Postat av: stina

"hallåe, hallåe töser och pågar. kan jag få besvära om lilla biljetten?"

2008-06-16 @ 10:05:10
Postat av: SMÄM

men då går vi vidare jue...

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Vi har ju redan hunnit diskutera igenom det mesta, men jag instämmer! :)

2008-06-17 @ 15:56:37
Postat av: hannie

hatar sj! men skaffa priokort vettja. om man samlar en massa poäng som jag får man alltid gratis kaffe på tågen.

2008-06-25 @ 12:02:12
Postat av: Robodan

Vi har prio faktiskt:-) Som sagt efter typ 10 resor har man en kaffe att hämta ut ;-)

2008-07-03 @ 17:11:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback