De jobbigaste artisterna för mig

Det är egentligen omöjligt att lista de sämsta artisterna i världen, man har ju inte hört alla och kommer inte ihåg allt dåligt man hör. Dessutom orkar man inte rabbla upp varenda artist i de kategorier där man inte uppskattar musiken. Jag ska ändå göra ett litet försök. Som vanligt blir det bara som det känns just nu och det blir bara stora kända artister, för dåliga garageband på små festivaler runt om har man ju sett för många.

1.  Shakira, den rösten och den stilen. Det står mig bara upp i halsen
2.  Cher, hon låter som lillstrumpa och införde autotune som en grej, för att hon inte kunde sjunga
3.  Nelly och i stort sett hela den amerikanska hip-hopscenen med honom
4.  Christer Sjögren och det mesta av dansbandsgenren med honom. Käckt och smörigt.
5.  Thåström sedan han gick solo. Rösten, musiken, texterna.
6.  Ulf Lundell. Det är bara så jobbigt att lyssna på. Jag kan förstå hans storhet, men inte ta till mig den.
7.  Per Gessle utanför Roxette. Kanske inte ska vara med egentligen, men är det p.g.a. mazarin.
8.  Powersolo och många andra som anser sig vara rockigast i världen och att alla andra är töntar.
9.  Nickelback och 40 andra band som låter likadant. Den amerikanska nygrungen blir för fånig tillslut.
10.Wasp och ett par andra band, som med fåniga kläder, dåliga gitarrsolon och vibratorösten (som förstör nästan all metal) använder Djävulen som en cool image.

Bubblare är en hel del lovsångsrock (i stil liknande Nickelback), en hel del R 'N B, ravemusic (ja nästan allt som har ordet dance i sig), nästan samtliga idrottsstjärnor och skådespelare som blir musiker samt latinolåtar i schlagersammanhang.

Sedan har vi ju de här som jag bara inte förstår mig på, men som jag ändå förstår inte är så dåliga. Jag klarar ex. inte av Lars Winnerbäck (varken rösten eller texterna), Bruce Springsteen eller Morissey (stavas kanske inte så). Jag ska även erkänna att Mozart för mig är obegriplig, så många är så mycket bättre i mitt tycke.

Kommentarer
Postat av: Stina

Haha, det var roligt :)

2006-01-15 @ 09:35:25
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Låter som att du kunde gjort en topp 100 lista om du velat:)

Postat av: hannie

Det värsta var att du klankade ner på Mozart.

2006-01-15 @ 17:37:33
Postat av: hannie

Ok, inte klankar ner då. men ändå.

2006-01-15 @ 17:39:23
Postat av: Robodan

Ja han är ju en storhet, men jag tycker att wienklassicism och plockiga violiner a la Mozart är heljobbigt. Grieg, Beethoven, Elgar, JS Bach, Strauss o.s.v. alla är skönare att lyssna till...enligt mig :-)

2006-01-15 @ 22:45:45
Postat av: hannie

ja, beethoven o strauss tycker jag oxå om. vad tycker du om dvorak? pampigt värre... men det är nåt speciellt med mozart...tycker jag då=)

2006-01-15 @ 23:05:48
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Som gammal klarinettist måste jag försvara Mozarts klarinettkonsert. Den är briljant! (Åtminstone adagiot)

Men jag får erkänna att jag sällan lyssnar på Mozart, fast det kan bero på att jag knappt lyssnar på klassisk musik alls.

Ja, det är nog det som är orsaken:)

2006-01-16 @ 00:29:40
Postat av: Robodan

Dvorak tycker jag mycket bättre om än Mozart ja:-) Verdi är också värdig en plats bland de stora. Klarinettkonserten är en av Mozarts mindre jobbiga stycken...:-)

2006-01-16 @ 11:23:52
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Du får förresten en guldstjärna för att du lyckades publicera inlägget exakt klockan 02:00:00. Starkt jobbat!

2006-01-16 @ 22:35:00
Postat av: Classica

Dom som verkligen ÄLSKAR klassisk musik och alltså FÖRSTÅR SIG PÅ DEN brukar aldrig ogilla Mozart. Det förekommer helt enkelt inte.

2006-04-21 @ 01:46:27
Postat av: Robodan

Så kan man väl inte generalisera:-) Jag tycker väldigt mycket om många klassiska kompositörer (för övrigt vill man ofta numera frångå det uttrycket och istället kalla det för konstmusik). Wienklassicism är helt enkelt för plockigt för min smak. Ett par fina verk finns det av Mozart, men det passar inte mig helt enkelt. Däremot tycker jag att t.ex. sir Edward Elgar, Grieg och J S Bach har gjort enormt bra musik. Dem "förstår jag mig på".

2006-05-02 @ 13:16:24
Postat av: Jan Jävulbock

Håller fullständigt med om Cher, Shakira, Gessle och Klister Sjögren. Lägg även till Mauro Scocco, Lisa Nilsson, Rhianna och Carola. Mozart är också förbannat trist. Alla hans låtar låter precis likadant. Ingen större skillnad alltså.

2008-01-11 @ 22:26:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback