Vad har hänt med (den svenska) damfotbollen?

Tittade lite på Algarve cup en dag. Sverige spelade, som vanligt numera, dåligt och blev lätt bortmanövrerade av Tyskland. Jag tycker faktiskt det känns som att damfotbollen tagit ett antal steg tillbaka. Bara Tyskland, Brasilien och möjligen USA (kanske, kanske Norge också) kan komma upp till en någotsånär standard. Det känns som om det spelas mycket sämre fotboll nu än det gjorde i ex. EM 2001.  Kanske är det mest Sverige som har tappat, men jag hade en helt annan respekt för damfotbollen tidigare än jag har nu. Det är alldeles för många lobbskott i mål bakom de små målvakterna (minska målburarna?), fel inkast, och extremt dåliga domarinsatser. Missförstå mig inte. Jag gillar damfotboll och följer framförallt landslaget lika nervöst och engagerat varje gång, tycker Hanna Ljungberg är ojämfart bäst och Malin Andersson är otroligt överskattad, men jag är besviken på hur matcherna ser ut numera. Det är kanske inte så att damfotbollen i stort går bakåt, men den går väldigt långsamt framåt och Sverige står helt stilla. 

I matchen mellan Sverige och Tyskland dömde domaren gult kort för en hands där den svenska backen hade ryggen mot bollen och jag vet inte hur många gånger jag har sett frisparkar delas ut bara man vidrör motståndaren. Frisparken som föranledde Tysklands segermål mot Sverige i finalen 2001 är ett exempelt på usel domarinsats. Det måste arbetas mycket mer på att damfotboll ska bli proffsigt om det ska kunna tas på allvar. Damerna måste få så mycket pengar att de kan leva på det. Annars får vi leva med rapporter om att tjejerna är dåligt tränade. Och om de blir nervösa av att göra "beeptestet" eller väljer semester i Thailand före en Europacupfinal tappar de naturligtvis respekt ute i stugorna. Domarna måste inte nödvändigtvis vara kvinnor. När det finns tillräckligt många duktiga domartjejer så kan de naturligtvis vara med och döma (och då finns det inget som hindrar dem från att döma herrmatcher också), men tills dess blir det bara fånigt att det ska skakas fram en tjej från Nigeria, som knappt vet vad offside är till VM-turneringarna. 

Vi måste ta tjejerna på allvar. De ska ha kritik när de spelar dåligt och det ska inte vara någon puttinutt och mysstämning över deras matcher (som det var på TV4 03, samma kanal som fullständigt bespottat EM två år tidigare). Idrott handlar om att kämpa väl, göra sitt bästa o.s.v. javisst! Men på proffsnivå handlar det om att prestera och försöka vinna. Det är därför idrott finns både på hobbynivå och proffsnivå. Malin Anderssons frisparksmål i semifinalen mot Kanada var underbart härligt, men det var en målvaktstabbe och inget annat och Caroline Jönsson, som var Sveriges bästa målvakt i många år, har gjort avgörande målvaktstavlor (vad betyder egentligen målvaktstavla?) i flera stora matcher.

PS. Malin Andersson var grymt bra i VM 95 och gjorde några kanonmål mot Tyskland

Kommentarer
Postat av: stina

oj, många nya inlägg nu. damfotbollen kommer nog tillbaka tror jag :)

2006-03-13 @ 17:34:41
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Jag tror faktiskt att den allmänna spelmässiga tillbakagången beror på att spelarna blivit bättre! Bättre tränade (om man bortser från Sverige den senaste tiden) och bättre taktiskt, vilket gjort att lagen blivit bättre på att försvara dig (och fått spelet att se ut som engelsk division 2).

Jag håller helt med om att fyrans rapportering 03 var horribel, det lät som om de kommenterade 10-åringar i Gothia Cup och inte elitidrottare! Damlandslagsspelarna (och även de flesta allsvenska spelarna) är faktiskt elitidrottare, och då tycker jag att det ingår i kommentatorernas jobb att även kritisera, när det är befogat!

När det sedan gäller pengar så är det givetvis så att det vore bra om fler kunde leva på att spela fotboll, men det måste ske genom att damfotbollsklubbarna förbättrar sin ekonomi och sina intäkter (vilket inte alls är enkelt). Att de ska få pengar från något annat håll är inte hållbart i längden.

För det är ju långt ifrån alla elitidrottare som försörjer sig på sin idrott. Av dem som gör det är de flesta fotbolls och hockeyspelare på herrsidan (och en del basket och handbollsspelare), i övrigt är det mest de som tävlar på landslagsnivå.

Sedan finns det många som elitsatsar utan att knappt få något för det (nästan all damidrott, orientering, volleyboll, ridsport för att ta några exempel), och jag kan inte se något som gör att damfotbollsspelarna är mer förtjänta av att kunna leva på sin idrott än de andra!

Jag skulle gärna se att damerna kunde leva på fotbollen, men för det krävs att damallsvenskan gör stora framsteg publikt och på sponsorfronten. Fast jag är rädd att det kommer att ta tid, som en liten jämförelse kan man väl säga att det tog herrfotbollen nästan 100 år innan det första helt professionella laget kom (MFF på slutet av 80-talet), jag hoppas verkligen att det går bra mycket snabbare än så för damerna!

2006-03-13 @ 19:26:16
Postat av: Robodan

Du har så rätt som vanligt:-) Naturligtvis har de inte gjort sig mer förtjänta av pengar än många andra, men det vore verkligen kul att se en uppryckning i Sverige. Sverige spelar verkligen dåligt just nu. Och nog måste du hålla med om att domarna håller extremt låg klass på många håll.

2006-03-13 @ 21:12:08
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Att domarklassen är låg instämmer jag naturligtvis i! Det blir lite löjligt när domarna är klasser sämre än spelarna, trots att det finns domare som blir uteslutna bara för att de är manliga. Jag har absolut inget emot kvinnliga domare, men de måste hålla klassen och det är det inte alla som gör (precis som du skrev).

2006-03-13 @ 23:01:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback