Varför tittar jag på ishockey-VM?

Ishockey-VM är en B-turnering. Det har jag länge hävdat. Den spelas varje år, vilket är på tok för mycket och alla de bästa spelarna är inte med. Är inte de bästa med kan man ju knappast kalla en turnering för ett VM. Andra år har Tre kronor misslyckats rejält i de storturneringar där proffsen har deltagit och därför har VM kännts som en liten chans till revansch och man har intalat sig att det är ganska viktigt ändå. Vissa år har också många proffs kommit.

Men i år har ju Tre Kronor vunnit OS-guld. Nästan inga proffs har kommit. Och ändå tittar jag. Kanske är det för att se om vi kan ta en dubbel i år och vinna allt. Kanske är det för att se om ett nederlagstippat lag kan vinna när andra har misslyckats (har alltid gillat underdogs). Jag vet faktiskt inte. Kanske är jag bara alldeles för glad i sport? :-)

Champions Leuge-finalen (en betydligt större sporthändelse, även om den också tappar på att den spelas varje år och har för många matcher, för att håva in mer pengar) igår var stor undehållnig. Henke Larsson var faktiskt matchhjälte. Jag ger media rätt när de prisar honom idag. Det var fantastiskt kul att få se den ödmjuka och lojala henke ligga bakom segern i världens största klubblagsmatch. Lite synd var det om Arsenal som gjorde en jättematch med tio man. Henry var fantastiskt sportsam efteråt. Han är en stor idrottsman.

Mika Hannula har jag tidigare kritiserat. I VM har han varit en fantastisk frenetisk kämpe och varit värd att göra mål i varje match. Igår gjorde han tre. Hatten av för Hannula.

Trots att jag kritiserade matsola lite (nån gång ska vara den första) stämmer jag in med honom och hävdar att fotboll är en större sport än ishockey! Jag längtar till fotbolls-VM.

Kommentarer
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Jag för min del tycker inte om att Henry skyller på domaren (se länk), även om media verkar vinkla hans uttalande väl hårt. Visst var domaren dålig, men han var det åt båda håll, exempelvis skulle Eboue fått (sitt andra) gula kort när han filmade till sig frisparken som det i stället blev mål på.

(Så, nu fick jag kritisera lite tillbaka :) )

Postat av: Robodan

Japp jag är helt med. Men Henry var direkt på plats och gratulerade motståndarna i Barcelona, tackade publiken och peppade sina lagkamrater. Hans uttalande om domaren är överdramatiserat, men visst ännu sportsligare är förstås att inte skylla något på domaren. Men perfekt är ju ingen!

2006-05-18 @ 15:19:53
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Nej, det är inte lätt att hålla igen munnen i ett sånt läge, och så länge han var kvar på planen kan jag bara instämma i att skötte sig exemplariskt!

2006-05-18 @ 15:24:05
Postat av: Robodan

Och att henke är grymt bra kan vi ju båda komma överens om. Det var över förväntan att han fick vara med och avgöra på det viset.

2006-05-18 @ 15:38:08
Postat av: hannie

och henry gjorde faktiskt bra uttalande enligt mig. (se min blogg)

2006-05-18 @ 21:30:38
URL: http://hannie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback