Den omöjliga listan

Här kommer den omöjliga listan på de bästa låtarna genom tiderna. Jag lyckades inte göra en lista rakt av med alla placeringar utan har delat upp dem i grupper där det inte finns någon inbördes ordning. De 6 bästa finns alltså i översta gruppen, men mellan dem gör jag ingen skillnad.

  

Rolling Stone Magazine har gjort en lista med de 500 bästa sångerna, där för övrigt Abbas Dancing queen återfinns på 171: a plats. Den listan hade problemet att det mestadels var amerikanska 60-talsrockartister på den, antagligen beroende på att de som gjort listan växt upp där och då. Min lista är bara den musik jag gillar och växt upp med. Det blir ännu värre:-) Och min lista har som sagt inte exakta placeringar och därför vet jag inte heller det exakta antalet låtar. Med det är strax över 200, och får aldrig bli mer än 250.

Låtar kan vara bra på så enormt många sätt, ett beat, en textrad, ett solo, en sångröst, ett minne o.s.v. Jag har tagit med alla sorter, men vissa låtar kommer ändå inte med. Därför vill jag så här på förhand passa på att ge: "The end of an act"  av och med Trey Parker (South Park) ett hedersomnämnande. Det ska en låt ha om refrängtexten lyder: ”Pearl Harbour sucks…and I miss you”. 

Det är som sagt omöjligt att göra en sådan här lista och ett av de största problemen är att komma på alla bra låtar, så därför vill jag att mina (få) kära läsare tar sig an uppgiften att påpeka alla låtar jag missat, så får vi se om listan förändras, om inte annat så kanske vi upptäcker en massa bra musik tillsammans. Och har ni inte hört en del av låtarna på min lista, så gör det. Jag har valt att skriva upp artisten som framför låten ibland och kompositören ibland, helt enkelt den jag kopplar samman med låten.




De ultimata:
all the time in the world - this beautiful mess (De hann inte få klart den i tid till något album. Grym text, grym växelsång)

747 – Kent (Det sker något nytt hela tiden, samtidigt som det bara flyter på) 

Starálfur - Sigur Rós (världens vackraste låt, vilket piano)

hold me - loney dear(loney dear är ett av få band som kan få mig att gråta) 

Second best - Pedro the Lion(en otroligt enkel låt, nästan tråkig, men så otroligt bra, växer enormt på slutet) 

Always – Selfmindead(Världens skönaste riff på slutet, känns som den skulle kunna hålla på I all evighet) 

Extremt bra:

with or without you - U2
Ratts of the capital – Mogwai (den ultimata växande låten)
hallelujah - Jeff Buckley
the Zookeeper's boy – Mew (sköna trummor)
November – Azure Ray
Ronja theme – Georg Riedel (Riedel är ett geni)
Stand inside your love – Smashing Pumpkins
Vi kommer aldrig att dö – Bo Kaspers orkester (underbar text, skön trumpet)
Worlds apart – Jars of Clay 

Sjukt bra:
 
My hero - Foo Fighters
Into the west – Howard Shore (instrumental version, ger mig rysningar mycket p.g.a. filmen)
Saturday waits – loney dear
Up of and coming monarchs – Pedro the Lion
Fake plastic trees – Radiohead
New sonic – Marygold (den bästa emolåten, ger mig minnen från tidiga år som rocktrummis)
National anthem – Radiohead
Ignorant boy, beautiful girl – loney dear (namanama…lika genialt som manamana)
In with the arms – loney dear
Bred dina vida vingar – Lina Sandell (melodin är också fantastisk)
Nu tändas tusen juleljus – Emmy Köhler (den bästa jullåten, grym i Sissels julkonsert)
One step closer – Selfmindead
Ett & noll – Bo Kaspers orkester
Kevlarsjäl – Kent
Close your eyes – Selfmindead
Klåparen – Kent
Frail – Jars of Clay
I know you are but what am I? – Mogwai (bygger på en ton hela vägen, suveränt)
Porcelain – Glorybox (refrängen kommer efter fyra minuter)
Yeah oh that’s nice – Kristoffer Åström 

Makalöst bra:  
I run the carousel – teitur
I am John – loney dear (tidernas ös)
Reminisnece of a soul – Esbjörn Svensson Trio (svänger enormt, man sugs bara med)
Mannen I den vita hatten (16 år senare) – Kent
Where the streets have no name – U2
Be mine – Robyn (en sån hit)
Bad – Michael Jackson (t.o.m. jag börjar dansa)
We’re from Barcelona – I’m from Barcelona
Blott en dag – Lina Sandell
För att du inte tog det gudomliga – Börge Ring (helst med gitarr, piano och två kyrkorglar)
Hoppipolla – Sigur Rós (se videon)
To Sheila – Smashing Pumpkins (coolt att börja en skiva med den)
Härlig är jorden - Cecilia Bååth-Holmberg (morfars favorit)
Snowbrigade – Mew
My father my king – Mogwai (bolero fast rock)
Min astrakan – Helene Sjöholm (nostalgikänsla)
1:a satsen ur månskenssonaten – Beethoven (så sorglig liksom)
For me this is heaven – Jimmy Eat World
New noise – Refused (extremt rockigt)
Aragon and Arwen – Howard Shore, Enya
Forrest Gump suite – Alan Sivestri (speciellt första delen)
Fireworks – Stina Nordenstam (sången är så extremt nära)
Chans – Kent (melodin är som en saga)
New world – Björk (starkt och tragiskt)
Your song – Ewan McGregor (green or they’re  blue) 

Fantastiskt bra:
 
Circle of life – Elton John (filmversionen med underbara afrikanska körer)
Tomorrow  - Laleh
Air – J.S. Bach
Whiter shade of pale – Procul Harum (air igen kan man säga)
Here, there and everywhere – the Beatles
Vaka – Sigur Rós
Popplagió – Sigur Rós (klockspelet åååh)
The city, the airport – loney dear (go boy, go boy)
Die electro voice – the low frequency on stereo
Tryggare kan ingen vara – Lina Sandell (aftonbön)
Disarm – Smashing Pumkins
Smells like teen spirit – Nirvana (enorm klassiker, banade väg. Sååå rockigt)
Come on come all – this beautiful mess
Mogwai fear satan – mogwai (trumspelet)
Jesusfreak – DC Talk (1995 års låt)
Visa från Utanmyra – Jan Johansson
This land – Hans Zimmer
The winner takes it all – Abba
One more day – Rosie Thomas
Clean – this beautiful mess (texten träffar hjärtat)
Rage:man – Mogwai
Enter sandman – Metallica (det bästa introt genom tiderna)
Amie – Damien Rice
Nära – Blindside
Starring at the sun – U2 

Otroligt bra:
 
War between us – Tiger Lou (svänger)
Blackbirds – the Beatles (fågelsången på slutet, så skönt:-)
Take five – George Benson (enorm jazzklassiker)
Braveheart theme – James Horner (gråtvarning)
White lightning – Def Leppard (låten som tog typ 12 år att göra, en nostalgitripp)
You are – Pearl Jam
Real life motion picture – the Spirit that guides us (enorm livelåt)
Strange kind of woman – Deep Purple (hammonös)
Why not smile – R.E.M. (texten är klok)
Our time is running out – Muse 

Tokbra:
 
Heartbeats – José Gonzales (dålig I original, sjukt bra som cover)
Kiss me – Sixpence non the richer (glöm filmen)
The earth song – Michael Jackson
Lampshade – Kashmir
Comforting sounds – mew
We exalt thee – Petra
The blewer’s daughter – Damien Rice
Hard days – loney dear
Saturn – Skillet
Soldiers under command – Stryper (coolast 85)
Killing in the name of – Rage against the machine
Heroes – the wallflowers (bästa versionen av Bowies grymma gitarrmatta)
Something – the Beatles
Hyperballad – Björk
Milano – Sigur Rós
Fix you – Coldplay
Jake to the bone – ToTo (tidernas bästa sjutakt)
Kangarooman – Jonas Knutsson Trio
Picnic – EST (trumsolot)
Bridge over troubled waters – Simon & Garfunkel
Sound of silence - Simon & Garfunkel
You’re the storm – the Cardigans
Fields of gold – Eva Cassidy
Somewhere over the rainbow – Eva Cassidy
I’m a duon – Vanessa Mae
Already done – Whitecross (döden är besegrad)
Would you die for me – Bride (skriven av en sjuåring, genial text)
King of the closet – Blindside
Roxect – Silver
The long day is over – Norah Jones
Utan dina andetag – Kent (romantisk)
Lala – Lebo M (får mig att tänka på Tanzania)
Sydafrikas nationalsång (Nkosi Sikelel' iAfrika) - CJ Langenhoven (världens vackraste, slår Kanadas) 
Samskeyti - Sigur Rós (samma sak hela vägen)
Soon after christmas - Stina Nordenstam
Good riddance (Time of your life) - Green Day

Väldigt, väldigt bra: 
When I come around – Green Day (en av de första man spelade)
Intermezzo ur Cavalleria Rusticana - Pietro Mascagni
Annies song – John Denver
In the kingdom – Whitecross
Adaigo moderato – sir Edward Elgar
Fattig bonddräng – Georg Riedel (gråtlåt)
Josephine – teitur (vacker text)
Let it be – the Beatles
Grand march ur Aida – Verdi
Free fallin’ – Tom Petty
O fortuna – Orff (användes visserligen av Hitler, men skrevs inte för honom)
Pomp and circumstance – sir Edward Elgar
Bolero – Ravel (den första postrocklåten)
Uninvited – Alanis Morisette
Don’t speak – No Doubt
Grave robber – Petra
Whole world – Petra (aftonbön II)
I am on the rock – Petra
Creed – Petra
The phantom of the opera – Adrew Lloyd Webber
Everybody hurts – R.E.M.
The way – Stryper
Jurrasic Park theme – John Williams (Williams har gett oss så mycket)
More than a man – Stryper
Calling on you – Stryper
Rosanna – ToTo (det ultimata trumkompet)
Still haven’t found what I’m looking for – U2
Bombtrack – Rage against the machine
I remember wes – George Benson
Heute – Housewife lovers
The man – the Motorhomes
Felicia försvann – Cornelis Wresswijk
Breakfast – Newsboys (skön text)
Man of God – Audio Adrenaline (uppmuntrande text)
Risen – Jerusalem
Epistel no. 81 – Cornelis Wreeswijk
Conquer me – Namur (funkigt, så sjukt funkigt)
Dirty hands – Selfmindead
Killed by an angel – Sunny Day Real Estate
Batman theme – Danny Elfman
Autum leaves – Eva Cassidy
All of us – Blindside
Jämtländsk brudmarsch – Gåte
With a little help from my friends – the Beatles
All my life – Foo Fighters (enormt rockigt)
Beyond belief – Petra (så klassik hit)
Treehouse – I’m from Barcelona 
Sweet Carolina - Ryan Adams
Du är en bön - Ingemar Johansson (från mysteriemässan)

Mycket bra: 
Light a candle – Whiteheart
Transparent and glasslike – Carpark North (höll tio gånger I rad I turnébussen)
Oh Helga natt - Adolphe Charles Adam
Omega – Rebecca St. James (albumversionen)
You and me song – wannadies
Hey Jude – the Beatles
The boxer – Simon & Garfunkel
Mr tambourine man – Bob Dylan
March militaire – Schubert
Staying alive – the Bee Gees
Lazy – Deep Purple
Stan – Eminem o Dido (bästa raplåten)
In bloom – Nirvana
Two steps behind- Def Leppard
The final countdown – Europe
I bergakungens sal – Grieg
Will I wait – Perry & the poor boys
Voice in the wind – Petra
More power to ya – Petra
Judas kiss – Petra
No doubt – Petra (positiv)
Starwars theme – John Williams
Pride (in the name of love) – U2
Monkey wrench – Foo Fighters (gladaste gitarriffet)
Stranger – Holy Soldier
Windows – Whitecross (viktig text)
Sleeping giant – Petra
Cautioners – Jimmy Eat World
Rattlesnake – Bride
Given to fly - Pearl Jam
När det blåser på månen – Kent
All the small things – Blink 182
En timme, en minut - Kent 

Kommentarer
Postat av: stina

många bra låtar indeed. jag har ju redan bidragit med några få till listan, men kommer jag på fler så säger jag till :) kanske nåt med winnerbäck? eller håkan hellström ;)

2006-08-26 @ 11:55:33
Postat av: Robodan

Tyvärr har jag en inre spärr som gör det omöjligt för mig att få in varken Winnerbäck eller Håkan på listan även om jag gärna skulle vilja:-)

2006-08-26 @ 12:01:53
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Många bra låtar, jag måste nog smälta detta ett tag. Jag återkommer nog så småningom med kommentarer och sånt:)

2006-08-26 @ 13:27:55
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Som sagt, många bra låtar. Jag är lite överraskad över att du har en Robyn-låt så högt, men jag kan inte mre än att hålla med om att den är grym. Den perfekta radiohiten:)

I övrigt så gör jag nog så att jag försöker med en egen lista, trots allt. Det är nog den mest uttömmande kommentar jag kan komma med!:)

2006-08-26 @ 21:13:53
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Så, nu finns min lista på länken!

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Och så måste jag skriva ett inlägg till, bara för att få fyra på raken! (Nytt rekord?)

2006-08-26 @ 22:48:57
URL: http://matsolasfanclub.blogg.se
Postat av: stina

alla rekord är bra rekord (?).

2006-08-27 @ 01:23:42
Postat av: hannie

oj, det måste ha tagit lång tid o göra hela denna lista. jag tror inte att jag skulle klara av att välja ut. oj så svårt.

har den där per harling sjungit in "för att du inte..."? har aldrig hört talats om. gör mig är den låten börje ring och är en väldigt bra låt. en av de få låtarna där jag ryser varje gång man sjunger den i kyrkan.

undra vad elton tycker om att du gillar ewan mer...=)

2006-08-27 @ 14:55:31
Postat av: Robodan

Pinsamt. Jag hade för mig att det var Per Harling, men det är ju faktiskt Börge (som stavar med g, konstigt). Båda är dock gamla favoriter från Smålandsstenars vishelger:-)

Jag har även valt bort Elthon på circle of life:-)

2006-08-27 @ 17:04:09
Postat av: stina

elthon? who? :)

2006-08-27 @ 19:17:45
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Vad säger du Stina! Har du aldrig hört talas om Elthon Jon?!? Så oallmänbildad kan du väl ändå inte vara:)

2006-08-28 @ 13:41:11
Postat av: hannie

men kanske elton john?=)

2006-08-28 @ 18:17:43
Postat av: Robodan

Faith United to you all:-)



...and I love you

2006-08-28 @ 23:30:14
Postat av: SMÄM

Jag gjorde faktiskt en lista nyligen till en vän. Bara 5 låtar på den och en av låtarna var (snor citat från dig) "hold me - loney dear (loney dear är ett av få band som kan få mig att gråta)"

November med Azure Ray fick mig att gråta första gången oxå... -ryser-

2006-08-29 @ 00:12:55
URL: http://smam.blogg.se
Postat av: Sandra

Oj, halkade in här när jag sökte texten till den där team-america låten, haha! ('Pearl harbour sucks... and I miss you' - man måste älska det!)Men rolig lista iaf, många bra låtar :)
vad sägs om att kasta in nån led zeppelin låt? Enligt tenascious D är ju ändå starway to heaven 'the best song in the world' ;)

2007-01-21 @ 20:52:31
URL: http://sandrafackel.blogg.se
Postat av: Robodan

Stairway to heaven är en riktig klassiker, men den platsar ändå inte på min lista. Led Zeppelins bästa låt är nog Kashmir, som sedan gjorts om i många nya versioner t.ex. av Rage Against the Machine, Puff Daddy och Rammstein.

2007-01-24 @ 15:09:39
Postat av: Robodan

Men det är ju som sagt tufft, har nog tyvärr inte upptäckt Led Zeppelin på samma sätt som du:-)

Tack för smickret och tipset!

2007-01-24 @ 15:10:39
Postat av: A

oj galet,
tack för att jag fick läsa den listan.
du har rätt det är en omöjlig sak att göra.

2007-01-29 @ 15:55:43
URL: http://glorybox.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback