Det är ingen hejd på listorna

Jag är ju lite som Rob i High Fidelty. Jag älskar listor, fast det egentligen inte går att rangordna allt så tänker jag mig liksom listor på det mesta allt från de bästa legoborgarna och de bästa bamsehistorierna till de häftigaste djur jag sett och de sämsta maträtterna jag ätit i mitt liv.

Nu kommer det två nya listor. De bästa och de sämsta idrottsögonblicken jag kan komma på. Det handlar därmed bara om idrottsögonblick under min livstid (eller kanske snarare min tid som idrottsintresserad) så Sixten Jernberg och Ingemar Stenmark får ursäkta, de är inte med. Sedan har jag bara tagit med sånt jag sett, mina egna "bravader" (har jag säkert en lista på i min sjuka skalle) lämnar jag därhän!

Se nu till att återuppleva den ena listan gång på gång. Den andra ska ni helst inte ens läsa :-) De av er som inte förstått att man ska hålla på Brynäs och Blåvitt kommer inte förstå ett par av punkterna.

Ge er hän åt minnena:

(ps. jag har valt att fokusera på ögonblick då jag verkligen varit engagerad därför platsar inte fantastiska ögonblick som Jonathan Edwards världsrekord i Göteborg 1995, Carl Lewis och Mike Powells längduell i Tokyo 1991, Holland-Tjeckien i Portugal-EM 2004 eller Dream Teams uppvisning i Barcelona 1992.)


De bästa idrottsögonblicken 

1. Sverige-Rumänien i fotbolls-VM (USA) 1994
(den perfekta matchen som hade allt. Jag såg matchen i en norsk fjällstuga och vi fick inte låta för att inte väcka mammorna så vi skrek ljudlöst till tidernas mest spännande match)

2. Stefan Edberg-Boris Becker, Wimbeldon 1988 (tennis)
(detta var dagen då jag förstod att jag älskade idrott. Edberg har sedan dess varit min största idrottshjälte)

3. J.O. Waldner, framförallt OS 1992 I Barcelona (pingis)
(Waldner är för mig vår största idrottare och även hans VM-guld 1997 då han inte förlorade ett enda set, hans OS 2000 då han gick till final och nästan vände 0-2 trots att han borde vara slut, samt hans makalösa comeback i OS 2004 är alla otroliga idrottsögonblick. Guldet mot Gatien 1992 är ändå störst)

4. Sverige-Sovjet, Ishockey-VM i Åbo 1991
(Mats Sundin avgör med ett solomål och SVT avslöjar slutresultatet fem minuter för tidigt då de klantade sig i sin eftersändning av matchen som gick direkt i TV3)

5. Sverige-Finland, Ishockey-VM i Åbo 1991
(Mats Sundin vänder 2-4 till 4-4 på 15 sekunder den sista minuten inför chockade hemmafans. Detta var andra gången Sverige vände 2-4 till 4-4 och till råga på allt vände tre kronor 1-5 till 6-5 i VM 2003)

6. Lars Frölander, 100m fjärilsim OS 2000 i Sydney
(På andra längden bara trycker han ifrån de två förhandstippade australiensarna)

7. Sverige-Bulgarien x 2 (minst) (fotboll)
(4-0 i bronsmatchen 1994 och 5-0 i EM-premiären 2004 är två klassiska möten fyllda med läckra svenska mål)

8. Anders Svensson, mot Argentina i VM 2002 (Sydkorea/Japan, fotboll)
(Egentligen inte så märkvärdigt, men det kändes så stort)

9. IFK Göteborg-Manchester United, Champions Leuge 1994 (fotboll)
(Blåvitt slog stjärnorna med 3-1 hemma och dessutom Barca med 2-1 för att slutligen vinna gruppen)

10. Stefan Holm, OS 2004 i Aten (höjdhopp)
(vände allt med två fantastiska hopp)

11. Sverige-Tjeckien x 2, Ishockey 2006
(Eftersom jag inte såg OS-finalen så är de två tjeckienmosningarna, varav jag såg en på en TV i ett förråd backstage, året då Tre Kronor vann både OS och VM mina största minnen)

12. Brynäs-Modo, SM-final 1999 (Ishockey)
(Alla visste att Modo skulle vinna. Det var så klart att festen redan var bokad, och även jag började tro media och de flesta andra vid ställning 1-4 i final fyra, men sedan gjorde Bisset tre mål, Brynäs vann med 6-5 och av bara farten blev det seger även i final fem.)

13. Lina Andersson o Anna Dahlberg, sprintstafett OS 2006 i Turin
(Det var så oväntat och det var det första guldet)

14. Tomas Brolin, mot England i fotbolls-EM 1992 (Sverige)
(När Brolin satte 2-1 ropade den brittiska kommentatorn: "Glorious, absolutely glorious")

15. Pernilla Wiberg, OS 1992 i Albertville (storslalom)
(från 7:e till guld i andra åket, hon fortsatte med att ta viktiga medaljer under lång tid. Anja är en värdig efterträdare)


De sämsta idrottsögonblicken

1. Sverige-Vitryssland, OS 2002 i Salt Lake City (Ishockey typ)
(Jag lade mig och stirrade upp i taket i två timmar efteråt. Stackars Salo har fått höra om det där sedan dess, fast Sverige borde vunnit med fem mål trots hans miss)

2. Sverige-Senegal, fotbolls-VM 2002 i Sydkorea/Japan
(Om Anders Svenssons boll bara gått stolpe in hade matchen legat topp-tre på den andra listan)

3. Per Elofsson/Johan Mühlegg, OS 2002 i Salt Lake City (längdskidor typ)
(Elofsson var bäst i världen men tog slut och kom aldrig tillbaka efter att ha försökt följa en dopad Mühlegg)

4. Sverige-Ryssland, OS-final 2000 i Sydney (handboll)
(Bengans sista försök att vinna OS-guld var smärtsamt att genomlida)

5. Stefan Edberg-Michael Chang, Paris 1989 (tennis)
(Edbergs enda final i franska öppna och det gick bara inte att stoppa den unga amerikanska kinesen)

6. Stafett, VM i längdskidor 2003 bl.a.
(Många jobbiga stafetter har man upplevt men ingen var värre än då Jörgen Brink gick in i väggen)

7. Sverige-Finland, OS 1998 i Nagano (Ishockey)
(Sverige bara föll ihop när det blev viktigt och plötsligt insåg man hur många finnländare som arbetsinvandrat till Gislaveds kommun, skolan kryllade av jublande finnar)

8. Sverige-Kroatien, OS och EM 1996 (handboll)
(Två blytunga förluster som båda grundlades första kvarten, i EM missade vi medalj vilket annars inte hände mellan 1990 och 2003)

9. IFK Göteborg-Elfsborg, Allsvenskan (fotboll)
(gäller massor av möten som oftast slutar 0-1, på senare tid har dock trenden vänt och igår blev det återigen poäng)

10. Stefan Edberg-Michael Stich, Wimbeldon 1991 (tennis)
(efter att ha spelat final mot Becker tre år i rad föll Edberg i semi mot den unga rasisten Stich med siffrorna 6-4 6-7 6-7 6-7, utan att tappa sin serve)

11. Halmstad-IFK Göteborg, Allsvenskan 1996 (fotboll)
(Jag var där och såg HBK vinna med 6-0...om bara Selakovic kunde vara så målfarlig numera)

12. Magdalena Forsberg, OS i Nagano 1998 (skidskytte)
(Världens bästa skidskytt sköt bort sig fullständigt)

13. Brynäs-HV 71, SM-final 1995 (Ishockey)
(Michael Sundlöv blev skadad och HV, som alla höll på i skolan, sköt billigt 5-4 bakom Lars Karlsson i femte finalens sudden death)

14. 0-1
(är nästan alltid jobbigt. Jag tänker speciellt på klassiska kvalförluster mot t.ex. Österrike)

15. Sverige-Costa Rica, fotbolls-VM 1990 i Italien
(1-2, 1-2, 1-2 blev ett begrepp, jag fick lite samma känslor mot Trinidad i årets VM. 0-0 är ibland nästan värre än 0-1)  

Kommentarer
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Många bra val, naturligtvis. Av ögonblicken på bästalistan är 1, 4, 5, 6, 7, 10 och 13 mina favoriter, tror jag. På sämstalistan kan jag skriva under på alla utom 13:)

2006-08-29 @ 02:03:20
Postat av: stina

jag skriver under på nummer 14 på sämsta-listan. alla andra ögonblick vet jag knappt om jag sett.. bara några av dom. men 0-1 är aldrig kul. kul i jul.

2006-08-29 @ 10:34:45
Postat av: hannie

jag fattar inte varför du har elfsborgsvinster på sämstalistan. det är taskigt tycker jag.

2006-08-30 @ 19:59:49
Postat av: Robodan

Men jag har dock Anders Svensson på bästalistan och jag gläds åt Elfsborgs framgångar i år. De spelar kul fotboll och viktigast av allt; de tappade poäng mot blåvitt.

2006-08-30 @ 23:31:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback