Medaljregn i OS? II - den pessimistiska versionen

Mitt förra inlägg om OS var verkligen positivt i överkant, även om det skulle kunna gå så. Konkurrensen är hård och svenska OS-hopp som Anna-Carin Olofsson kommer att få det tufft. Anna-Carin har tagit tre segrar i världscupen varav en i en jaktstart efter en storseger. Det är inte mycket om man jämför med många av hennes konkurrenter, som dessutom kommer att slipa formen till OS. Skjuter hon fullt, måste hon ändå åka väldigt bra. Tar hon en medalj har hon gjort succé.

För vårt största medaljhopp; Anja, så blir det också enormt svårt. Hon är dock den som har flest chanser och bör ta minst en medalj. Guld däremot krävs en stor prestation för. Hon är dock vårt allra största guldhopp. Både i storslalom och kombination är hon livsfarlig. Men i båda dessa grenar är Janica Kostelic nog faktiskt ett snäpp vassare och i grenar som Super G, Störtlopp och slalom är konkurrenterna många och tuffa.

Tre kronor har jag redan tippat som fyra och det är en prestation bara det. Damerna har en jättemöjlighet att ta brons, men de och Finland är väldigt jämnstarka och det kan gå hur som helst. I curling har vi två riktigt starka lag, speciellt damerna är riktigt bra, men för att vinna ett guld i curling krävs det mycket flyt och att vara på topp många dagar. I OS spelar USA och Kanada, som inte var med i EM och de är enormt svåra att möta. Jag tror ändå att damerna har en jättemöjlighet iaf till medalj.

Vi har två väldigt duktiga sprintlandslag också, där framförallt herrerna är farliga. I OS kommer dock åkare som tidigare inte satsat på sprinten under säsongen att vara med på ett helt annat sätt och det är trots allt bara tre som tar medalj. Sverige kommer garanterat ha flera bland de tio och i stafetten lätt bland de fem, men medalj är svårare. Damerna räcker nog inte till tyvärr. Marit Björgen kommer inte gå att stoppa och Beckie Scott, tyskorna, ryskorna och ytterligare norskor gör att svenskorna troligen får nöja sig med semifinal. Eventuellt får vi en finalplats.  Herrerna bör verkligen slåss om medaljerna t.o.m. guldet, men jag undrar om inte Hetland, Svartedal och Rotchev blir lite för svåra. Chans har vi verkligen dock.

Till förra OS hade vi en kanske ännu starkare trupp. Magdalena Forsberg hade vunnit världscupen flera år i rad och vann typ vart tredje lopp, Per Elofsson var världens bästa skidåkare och hockeylandslaget rankades etta i världen. I Snowboard hade vi dessutom en hel hög världscupledare och stjärnor. Men det blev inga guld och bara en handfull medaljer.

Summa sumarum blir ändå fem svenska medaljer. Ett guld tror jag tillslut vi får i ett OS: Anja i storslalom. Silver till curlingtjejerna och sedan tre brons. Ett till sprintherrarna individuellt och ett i deras stafett samt ett till Anja. Det känns ändå rätt bra att mitt mest negativa tips är fem medaljer. Det skulle kunna bli noll, men nej jag tror på minst fem.

Kommentarer
Postat av: hannie

Jag saknar Per Elofsson...

2006-01-15 @ 17:33:55
Postat av: Robodan

Jag med, synd att idioten Mühlegg förstörde hans karriär!

2006-01-15 @ 22:43:06
Postat av: hannie

Japp, Mühlegg har jag absolut ingenting till övers för. Usch och fy!

2006-01-15 @ 23:08:05
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Missade det här inlägget när du publicerade det, så kommer med lite sena kommentarer nu.

Du ahr nog rätt i det borde bli minst 5 medaljer. Instämmer också i resonemanget kring ACO, hon har vunnit 3 av 20(?) tävlingar. Det är lätt att glömma de andra 17. Dessutom har hon haft en otrevlig tendens att bomma på sista skjutningen, hon verkar lite darrig. Jag har svårt att tro att hon tar guld, gör hon det är det i sprint eller distans eftersom det inte blir så tydligt hur man ligger till i de tävlingarna. Jag är rädd att hon inte håller i kamp kvinna mot kvinna på sista skjutningen.

2006-01-25 @ 14:44:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback