Fussball

Efter att hannie och matsola gjort sina uttalanden om fotbollsgalan, så är det nu dags för mig.

Jag tycker att galan var ovanligt bra. Musiken var bättre än väntat. Vi slapp Charlotte Perelli, sexskämt av Lena PH, Jerry Williams och andra typiska TV-gala-artister. Istället gjorde Orup en oväntat bra insats och Melody Club en mer väntat bra sådan. Dessutom var det lite kul med de gamla stofilerna från Take That. Dogges rap räknar jag bort:-) (han och tomten tillhörde galans lite mer omotiverade inslag) Precis som Matsola så tycker jag att Pia Johansson stod för galans bottennapp då hon, till synes helt humorbefriat, stod och kråmade sig bredvid en obekväm Graaf. Inslagen om Teddy Lucic var riktigt roliga och ett plus till att de visade kalsongbilderna på Håkan Mild:-)

Humorinslagen var alltså bättre än väntat, men det sorgliga är, tycker jag, att hela programmet tenderar att bli ett ironiskt humorinslag och hur ska man då kunna ta något på allvar? Är det inte meningen att det ska kännas lite högtidligt att ta emot pris? Visst, snyggt med Coldplay, men det räcker knappast! SVT:s galor kan också ha problem med balansen, men nog är det hästlängder bättre. Ett exempel är när Rami Shabaan och Caroline Jönsson typ bara får höra att de ska sjunga när de vinner pris. De borde fått prata om sina säsonger istället. Tittarna är väl ändå fotbollsintresserade? De som bara vill ha underhållning kan ju titta på ett annat program.

Programledarna skötte sig OK. Adam Kalsing är verkligen ingen favorit, men han var hyfsat nedtonad och förutom en klänning som nästan krävde hårnät (på tok för kort), så skötte sig Jessica Almenäs utmärkt. Till exempel så hade hon ett klockrent uttal när hon pratade med Take That-killarna.

Slutligen till priserna:

Fredrik Ljungberg var helt OK värdig att få guldbollen. Han var en av de bästa i VM och är viktig för landslaget, men han har inte gjort en toppsäsong i klubblaget, trots en kanoninsats i CL-finalen. Kanske skulle Linderoth fått det priset då han ju blev årets mittfältare.

Lotta Schelins pris var kul. Hon har verkligen slått igenom, dessutom var hon väldigt charmig på scen. Men nog har Umeå blivit löjligt förbisedda. De krossade ju allt motstånd i Allsvenskan och har krossat allt motstånd även i Champions Leuge. Hanna Ljungberg är landlsagets bästa målskytt (kanske även spelare) denna säsong och Marta är typ världens bästa spelare. Att de inte ens var nominerade till bästa forward är ett stort skämt!

Marcus Allbäck var helrätt! Shabaan likaså, men Caroline Jönsson (som jag aldrig tyckt är särskilt bra) var tveksamt. Den helt förbisedda Sofia Lundgren i Umeå kunde fått det priset. Petter Hansson tyckte jag var OK, han har varit bra på slutet. Marklund är en skön prick. I övrigt har jag inga åsikter förutom att Brolins mål mot Rumänien borde blivit tidernas mål (inte ens kvar bland de fem bästa) även om Henkes är ett av de allra snyggaste någonsin. Målets vikt borde också spela in tycker jag.

På tal om ingenting så tycker jag det är konstigt hur lite Linköpings oväntade cupguld uppmärksammas. Det är ändå Umeås enda förlust på hela året!

Såg a Clockwork Orange igår. Vissa stunder tyckte jag verkligen inte om den. Men konstnärligt var det ändå ett mästerverk. En film som man liksom gillar och avskyr på samma gång.

Kommentarer
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Jag har många gånger tänkt se a Clockwork Orange, men det har inte blivit av än. Jag måste ta tag i det.

Galan har jag sagt nog om egentligen, men ett par små kommentarer till blir det. Jag instämmer helt i att de inte tog fotbollen på tillräckligt stort allvar, men det är trots allt en tv4-gala. Inte så överraskande alltså. (Det enda som brukar vara riktigt allvarligt med fyrans fotbollssändningar är väl stämningen i studion när Ola Wenström är programledare:))

Jag störde mig även lite på behandlandet av damfotbollen. Någon fråga om vad Seger var bra på mer än att vara snygg (något sådant, kommer inte ihåg riktigt) och om hon var släkt med Zlatans flickvän. Eller att musiktexten när Schelin fick sitt pris var oh you look so beautiful tonight. Småsaker, men det hade inte hänt manliga idrottare (tror jag inte i alla fall). Fyran har en tendens att inte ta damfotbollen på så särskilt stort allvar.

2006-11-14 @ 15:06:03
Postat av: stina

gala, gala, gala.

mm.. hatgillande till clockwork är svårt att beskriva. man måste se för att förstå.

2006-11-14 @ 15:10:11
Postat av: hannie

men är det inte så att bara svenska medborgare får nomineras till pris? att det är därför marta inte är nominerad. jag kommer ia alla fall inte ihåg några utlänska spelare som varit nominerade, iaf inte sedan reglerna ändrades.

2006-11-14 @ 17:55:09
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Anne Mäkinen, Asthildur Helgadottir och Jonathan Johansson var nominerade till årets mittfältare resp årets anfallare, så visst kunde utlänska spelare vinna. Dock ganska löjligt tycker jag, antingen har man priser för svenska spelare eller för spelare verksamma i Sverige, inte både och. För några år sedan var det en allsvensk gala (har jag för mig) och det känns som en bättre lösning.

2006-11-14 @ 18:40:22
Postat av: hannie

okdå, då har jag feeeeeeeeel.

2006-11-14 @ 19:04:46
Postat av: hannie

ja, då var det en allsvensk gala, men det blev liksom tråkigare och inte så mycket sjärnglans. det bidde inte lika poppis då.

2006-11-14 @ 19:05:49
Postat av: Mats-Olas Fanclub

man skulle kanske kunna ha fler kategorier? T ex priser både till årets allsvenska back och årets svenska back. Fast det blir nog lite många kategorier i så fall. Det känns bara lite konstigt att jämföra Andreas Isaksson med Daniel Öhrlund. På damsidan fungerar det bättre eftersom alla bra svenska spelare spelar i allsvenskan.

2006-11-14 @ 20:33:30
Postat av: Robodan

Visst, visst matsola. Du har väl rätt. Fast jag tycker faktiskt det funkar OK såhär:-) Och när det nu funkar så borde Marta haft pris!

2006-11-14 @ 21:37:13
Postat av: teddy lucic

titta på min kanal!

2006-11-14 @ 21:55:45
Postat av: Mats-Olas Fanclub

teddy lucic: Hur får man in den kanal? Har sökt efter den men inte hittat något:)

2006-11-14 @ 22:34:21
Postat av: teddy lucic

tv4 teddy lucic. man måste nog ha nån slags box av nåt slag..

2006-11-15 @ 09:33:23
Postat av: Lina

AH intressant, jag såg ju inte galan, pratade med en svensk i telefon som sa att tjejen/tjejernas, alltså programledaren av der kvinnliga könet exponerade sig aningens förmycket. Att det mer var "runkobjekt". Jaja så farligt kan det väl ändå inte ha varit.
Konstigt att Umeå inte fick pris tycker till och med jag. När tyska/österrikiskt tv tom sänder deras matcher.

Jaja, ett ointelligent inlägg från mig som inte sär galan.

Postat av: SMÄM

Clockwork Orange måste jag också se. Den, Volver, Allt om min mamma och Stranger Than Fiction.

2006-11-16 @ 13:52:58
URL: http://smam.blogg.se
Postat av: Robodan

Japp, den där Pedro Aldomóvars filmer har jag lyckats missa helt. Sedan är det dags att ta tag i Kies(och bajs)lowski på allvar också.

2006-11-16 @ 15:00:33
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Att se filmer är ett hårt jobb:)

2006-11-16 @ 15:41:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback