Registreringskyltar och film

Hejsan alla mina uppskattningsvis 5-6 trogna läsare på bloggen:-)

Nu sitter jag här med en avdomnad mun eftersom jag just opererat bort en visdomstand. Jag trodde de skulle ta tre, men de tog bara en den här gången.

Mitt senaste nöje är annars att kolla in registeringsskyltar. Alltså jag kollar inte in hur snygga de är eller om det typ står MAT eller 666 på dem:-) Jag kör helt enkelt
platespottingStina körde tydligen samma sak för några år sedan, men tröttnade vid 063. Nu har hon satt igång igen och har nyligen sett 065. Själv har jag på tre veckor fått en bra start och nästa skylt jag ska se är 009. Jag såg två 010 idag på parkeringen vid tandläkaren och vi har 012 och 013 på parkeingen här utanför, så jag ska nog kunna rusa framåt när jag väl sett 009:an!


Annars ser vi mycket film nu. Vi gick med i lovefilm.se gratis i två veckor och vi kommer nog gå med fullt ut någon gång nästa år. Det är grymt schysst att alltid kunna hyra vad man vill, nytt och gammalt, och detta riktigt billigt. Kruxet är förstås att det kostar även om man inte hyr, men jag tror nog det ska vara värt det. Vi har sett En långvarig förlovning, Hotel Rwanda och Magnolia de senaste dagarna och ikväll blir det Breaking the waves.

En långvarig förlovning var verkligen riktigt bra. En sorts deckarhistoria, fast samtidgt ett starkt drama med romantiska inslag, i samma stil som Amelie fast det utspelar sig precis efter första världskriget. Starkt och bra.

Hotel Rwanda har jag sett tidigare och den är verkligen otroligt bra. Och det är även en oerhört viktig film. Hur världen kunde se på och skita i ett folkmord är fruktansvärt. Jag har skrivit lite om det innan. En detalj jag missat där är att det i stort sett var belgarna som skapade de olika folkgrupperna. Det saknas så mycket historia (brist på dokument bl.a.) i Afrika så man har dålig koll på de olika folkgrupperna. Men belgarna körde på i den rasbiologiska anda som då fanns och mätte näsor och pannor för att kunna dela upp folken. De sa att tusierna var långa och vackra medan hutuerna var fulare. Tusierna behandlades bättre och hutuerna blev förtryckta. När belgarna sedan lämnade landet gav de hutuerna makten och de hämnades förstås år av förtryck genom att trycka ner tutsierna (som ju generellt var oskyldiga). En rebellgruppering startades då bland tutsierna som skulle störta makten. Det hela slutade alltså med att hutuerna försökte utrota tutsierna. Folk som varit grannar, vänner, släkt var plötsligt fiender och det dödades kallblodigt främst med machete. Filmen är förstås hemsk. Men inte så fruktansvärt blodig. Se den!

Slutligen såg vi Magnolia, som jag också sett tidigare. Denna film är mycket konstnärlig, stark och vacker. Det är snudd på ett mästerverk, men på 3 timmar och 10 minuter är det ändå något som saknas för att den ska ta sig upp bland de ultimata mästerverken (femmor). Men se den, den är full av starka tragedier och fantastiska skådespelare och den har massor med geniala filmgrepp.

Så till fördelarna med rakat hår:

1. Man slipper sovfrilla
2. Man behöver inte torka håret
3. Det går åt extremt lite schampoo
4. Man kan svara ärligt på frågan "har du klippt dig"
5. På så sätt slipper man även dyra frisörkostnader
6. Man behöver aldrig fixa håret och köpa hårprodukter
7. Det ser snyggt ut och man blir rockig:-)

Synd att man inte är så snygg i övrigt. Jag är sällan välrakad:-)
27521-20

Kommentarer
Postat av: stina

jodå, nog är du snygg alltid! :) fast för mycket skägg blir helt klart drägg. :)

nu ska du snart få mat din lilla nyopererade tjock-kind.

2006-11-27 @ 11:36:51
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Platespotting känns som en ganska seg hobby, det måste ju ta en massa tid innan man kommer upp i 999! Alldeles för långsamt för att jag skulle kunna fastna:)

Visdomständer måste vara tidernas dummaste idé!

2006-11-27 @ 14:05:24
Postat av: Robodan

Jo, jag kommer nog att ge upp långt innan 999, men än så länge är det ett ok tidsfördriv när man cyklar till jobbet:-)

Visdomständer och blindtarm är svårt att förstå sig på. Har du förresten kollat in mitt inlägg om våra plymouthare, inte så mycket nytt för dig kanske?

2006-11-27 @ 16:43:32
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Jag har sett inlägget, men tycker att jag fick prata ut om dem när vi träffades får någon månad sen:)

2006-11-27 @ 17:32:23
Postat av: Åsa

Jag ska ha nummer 021... men det går sakta, så jag är inte så ihärdig i mitt letande längre... däremot så var jag fast i det i somras. Jag bestämde mig för att absolut inte börja, men så hittade jag 001 och sen 002 efter det var det kört och jag var fast.
Lycka till med tansebissingarna!

Postat av: hannie

ah, j'adore un long dimanche de fiançailles! c'est un film très formidable.

2006-11-27 @ 20:03:51
Postat av: SMÄM

läsarna är fler än man tror!

2006-12-03 @ 21:50:03
URL: http://smam.blogg.se
Postat av: polly

jag är på 189 på bilskyltarna. har nog hållt på i 3 år.. hehe

2009-07-29 @ 19:38:39
URL: http://polly.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback