there is a war between us

Såg i dagarna en mycket bra film på vår nya i-pod. Kul att kunna se film på tågresan och förvånandsvärt bra bild är det, men lite krångligt också att se film två personer på en liten, liten ruta. Filmen hette iaf "the constant gardener" och handlade om fantastiska Östafrika där jag har en del av mitt hjärta. Filmen var cynisk, sorglig, spännande, hemsk och framförallt bra och välspelad. Rekomenderas.

Annars har jag en riktig Tiger Lou-period. De är ju inte alls nya och de flesta har säkert hört dem, men jag har börjat inse att de spelar precis den musiken som jag numera gillar (bl.a.). Särskilt kan jag rekomendera låtarna Sellout och den som jag har som rubrik. Ett tight och snyggt trumspel är en del av deras storhet.

Så till helgens fotboll:

Sverige-Danmark var en osedvanligt underhållande match full av turmål. Johan Elmander och (faktiskt) Chippen imponerar alltmer, liksom min nya favorit i landslaget; Mikael Nilsson, som jag tycker är den genomgående bästa svenska spelaren under hela kvalet. Men i stort gjorde Sverige en halvtaskig insats i den matchen. Danskarna dominerade ganska eftertryckligt och vi skulle kunna ha släppt in 5-6 mål om inte Isaksson storspelat stundtals. Målen var som sagt turliga. det var väl bara Sveriges 3-0 som var ett riktigt anfall, samtidigt som Sörensen borde ha tagit den. Tomasons avslut på 3-2 var läckert, men han hade antagligen aldrig kommit fri om inte Mellberg halkat. Jag undrar om inte Danmark hade satt dit 4-3 om inte matchen avbrutits. Vi hade visserligen en straff, men det känns som fifty-fifty om Ljungberg hade satt den i det läget. Vad som hände sen har det redan skrivits spaltmeter om i tidningarna. Jag tycker att säkerheten var pinsam (liksom den var på Råsunda när Brasilien spelade), framförallt när andra och tredje killen kommer in, men jag tycker ändå att straffen blir väl hårda när det gäller sånt här. det är väl straff nog att de stackars danskarna diskvalificeras i matchen. Nu får de böter och ser ut att behöva spela utan publik i Esbjerg framöver. Nej för in de engelska reglerna istället. Beträder du gräset så är det 3 månaders fängelse, punkt slut.

Sverige-Island var egentligen en ganska tråkig match. island var för dåliga och Sverige såg ganska trötta och sega ut. I första halvlek hade Petter Hansson mest boll på plan och det gick låångsamt. Effektiviteten saknades dock inte. Allbäck gör ju alltid mål, skönt att Svensson fick sätta dit en (förstår inte varför svenska folket plötsligt verkar ha vänt sig mot honom. Han är ju trevlig och en lirare, som dessutom jobbar stenhårt för laget), och Mellbergs mål var defenitivt det snyggaste på en kanonpass från Alex. I andra halvlek öppnade det upp sig och blev lite roligare, särskilt när Zlatan kom in och bjöd på lite dragningar. Det känns som om han är mer harmonisk än på länge. Hoppas han har lagt ilska och divafasoner bakom suig för den här gången. Rosenberg gjorde matchens mest imponerande mål, men kommer ändå inte få en plats i startelvan när Zlatan och Elmander är friska. 5-0-målet var det roligaste jag sett någonsin på en fotbollsplan tror jag (då har jag inte sett ugglan som stoppade Finland-Belgien, det lär var ännu roligare).

Det jag irriterar mig på nu är att nästan alla media skriver att det är klart. Att vi är vidare. Det är vi ju inte alls det. Sverige har 18 poäng och Spanien 15. Nordirland har 13 poäng och en match mindre spelad (DK 10p). Vi har fem matcher kvar! Hur kan det då vara klart??? Nej, vi måste verkligen ta hösten på allvar. En pinne mot Danmark vore väldigt skönt och sedan MÅSTE vi ta tre hemma mot Nordirland annars kan det bli tufft. Jag räknar med en seger mot Liechtenstein och då lär vi kunna vara ganska säkra, men det krävs nog ändå tre poäng hemma mot Lettland. Så det är långt ifrån klart,  men visst ser det bra ut. Vi lär behöva 9 poäng och det bör vi kunna ta. (Vi har också Spanien borta)

Jag vill helst slippa en gastkramande sista match mot Lettland där vi måste vinna för att gå vidare.

Annars är det ordentlig sommar. 31 grader i skuggan just nu!!! Önskar man hade en sjö nära.


Dagens idiotcitat:

"Om det inte görs något åt invandringen så flyttar jag utomlands"  Birgit Bardot (Fra)

Jag hittade
ugglan också. Jag undrar vad Finland ska få för straff för bristande säkerhet :-)

och kom ihåg. Det finns alltid de som har det värre.

Kommentarer
Postat av: Robodan

Kolla in fler av ugglelänkarna för att se utfall mot spelarna.

2007-06-09 @ 16:28:53
Postat av: hannie

bra engelska regler!
vi gillar svensson=)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback