"Heders alltså, vi trodde inte kufarna var hemma..."

Som lärare (nästan mer än som förälder tror jag) har man en unik inblick i ungdomars stil, sätt att röra sig och uttrycka sig. (och hur gammal känner man sig inte när man skriver en sån mening) Jag slås ofta av hur man i filmer och böcker verkar helt ha tappat känslan för det där och ger barn och ungdomar ett språkbruk från 50-talet. (Detsamma gäller förstås ofta beskrivningen av annat som man, enligt en själv, vet mer om än regissören som t.ex. musik, präster, Gudstjänstordningar, bollsporter o.s.v. )

Jag läser just nu "Tyskungen" av Camilla Läckberg, en ganska intressant historia som är hyfsat välskriven tycker jag. Men det som hela tiden slår mig är att: folk pratar inte så där, och i synnerhet inte ungdomarna. Det är en konst att få läsaren att känna igen sig i en genre som ska röra sig i verkligheten.

Stina såg för någon dag sedan hur ett par elever från klass 9A blev intervjuade i någon morgonsoffa och intervjuaren kunde inte alls hantera situationen. Det är en helt annan sak att prata med ungdomar än med de vanliga soffgästerna. Själv såg jag hur Pontus Kåmark i ett av inför-EM-programmen (det finns många) fick en fråga om hur man blir en bra fotbollsspelare av några tjejer på typ 6 år och i svaret på typ 2 minuter bl.a. hann nämna "genetiska förutsättningar" och "pondus" . Jag är glad över att ha möjligheten att få prata med barn och ungdomar varje dag och hänga med lite bättre. Och så är jag väl ganska ung fortfarande ändå? ;-)


Den första måndagen varje månad ljuder varningssignalen i Linköping. Jag har aldrig tidigare befunnit mig  inom tio meter när den första signalen basuneras ut. Det är högt! Otäckt högt!

På tal om öron. Förra veckan kändes det som om en fluga flög in i mitt öra. Jag kände en bra stund efter liksom ett tryck i örat, men lyckades tillslut koppla bort det hela. Döm av min förvåning TVÅ dagar senare då det plötsligt ramlar ut en fluga ur mitt öra! (äckligt va?)

På tal om äckligt. Jag har två hål i sidan. Ser ut som om jag fått ett eluttag där.


Jag hatar handboll!..........nej egentligen älskar jag handboll, men det fins få sporter som är mer irriterande när det går dåligt. Sverige är inte lika bra längre. Det får man acceptera (liksom man måste acceptera tennisen, pingisen och en rad andra sporter där vi haft världstjärnor) :-(  Det kändes som dålig coaching att inte plocka av Kim Andersson mot Island bara. Och så borde även dagens landsslag kunna sätta åtminstone hälften av straffarna.

Så till fotbollen. Jag stämmer utan problem in i matsolas syn på press som Aftonbladet. Det är ingen slump att det endast i Aftonbladet återfanns stora krigsrubriker efter träningslandskampen i söndags. KRIS! Knappast! :-) Media har en förmåga att ställa sig själva i fokus och skapa problem som inte finns (som Laberbäcks "raseriutbrott"). Exempelvis verkar Elmander jätteskadad i Aftonbladet och frisk på svt.text. :-) Jag delar även matsolas syn på Bosse Pettersson och är på så sätt glad över att tv4 har alla rättigheter, men jag kommer verkligen att sakna Stafan&Glenn när Sverige spelar.

Efter matchen i söndags har jag iaf min startelva klar:

I mål:
Andreas Isaksson (var egentligen klart redan innan, men Shaabans halvtavla gjorde valet än tydligare. Tycker egentligen inte han varit bra sedan han var i Arsenal)

Backar:
Mikael Nilsson (en av mina favoriter),
Olof Mellberg (var bra, ser sjukt stabil ut),
Petter Hansson (var inte bra i första halvlek, kom fel i många höjddueller. Majstorovic nosar honom i nacken, men jag tror han kommer spela bra när det gäller)
Niklas Alexandersson (känns nästan fånigt att ta ut en mittfältare när vi har "riktiga" backar i truppen, men han känns bäst just nu)

Mittfältare:
Anders Svensson (kanske lagets viktigaste spelare. Linderoth må vara skadefri, men han har långt till formen. Anders ska ta den platsen)
Kim Källström (senare i turneringen kanske Svensson tar över för Kim om Tobias kommer tillbaka, men jag hoppas att Källström då har visat att han ska spela. Vore kul om han äntligen gjorde den succé som alla verkar tro att han gjort redan)
Sebastian Larsson (var bäst på plan i första halvlek senast och hans fina inspel och positionsförmåga går före Chippens utmaningar för mig just nu. Willhemsson få hoppa in när det knyter sig)
Fredrik Ljungberg (självskriven)

Anfallare:
Zlatan Ibrahimovic (börjar faktiskt tro att han kommer vara grym och kanske t.o.m. göra mål)
Henrik larsson (har bevisat att han gårt före en formsvag Elmander. Gör andra spelare bra. Kommer kanske vara Sveriges bästa vapen när det kommer till kritan)

SLUTLIGEN:

Mikael "mikael olofsson" Olofsson gjorde oss uppmärksamma på tidernas största MYT.....

Bo-Ko är ingen transvestit.  Bo-Ko heter inte Bo-Ko utan BO och är helt enkelt en tjur.

LYSSNA.
  

Kommentarer
Postat av: stina

dina stickkontakthål är verkligen otäcka. jag tycker synd om dig!

jag tänker fortsätta tro att han heter bo ko. men det är konstigt hur fel alla kan tro :)

2008-06-03 @ 20:45:03
Postat av: Åsa

Jag såg också den där intervjun i morgonsoffan och tänkte exakt samma tanke :) Mycket märklig intervju blev det...

2008-06-04 @ 17:46:30
Postat av: Åsa

Jag såg också den där intervjun i morgonsoffan och tänkte exakt samma tanke :) Mycket märklig intervju blev det...

2008-06-04 @ 17:46:40
Postat av: hannie

men hur fick du hål i sidan?

det där med hur ungdomars språk skildras håller jag verkligen med om. Jag tycker att man själv blir påverkad på jobbet och kan börja prata som de elever man har... farligt. särskilt eftersom jag har fb-klass nu.

fotbollen är sjukt spännande. jag är så peppad på drömelvan nu.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Jag är nog helt med på din uppställning just nu.

2008-06-04 @ 21:51:36
Postat av: SMÄM

usch. vad äckligt med flugan... tänker man ju aldrig kan hända. fyfy.

2008-06-04 @ 21:56:25
URL: http://smam.blogg.se
Postat av: stina

test...

2008-06-06 @ 14:00:39
Postat av: SMÄM

test2...

2008-06-08 @ 20:39:58
URL: http://smam.blogg.se/
Postat av: Mats-Olas Fanclub

test3!

2008-06-08 @ 21:43:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback