"Lite som Igor i 9A"...

För ett tag sedan avslutades programserien 9A. Det var en intressant serie att följa och jag levde mig in en del och började tycka om elever och lärare. Stundtals var det riktigt mysigt, däribland det tårdrypande slutet. Tyvärr är serien väl i stort sett en illussion? Jag menar, visst verkar lärarna duktiga (musikläraren framkommer inte så bra i TV och vissa fick vi knappt se) men de har EN klass. De har en nia som de kan satsa och fokusera helhjärtat på. Det är klart att de hinner följa dem till skolan och ge dem extrahjälp med läxorna. De som säger att den här serien visar att det inte är resurserna som styr kan knappast ha mer fel? Om alla klasser hade kunnat få sån här uppbackning hade skolan varit rena drömmen. Dessutom kan man ju inte bortse från hur mycket TV påverkar både elever och lärare. (Hade han skaffat en bas till till Tova annars? kanske, kanske inte) Hur man vinklar olika saker och vad man väljer att lyfta fram är alltid intressant. Jag menar; hur kan man mäta vad som är Sveriges bästa klass? Och är inte det ett ganska fånigt mål egentligen?

Tolkning av siffror och TV:s vinkling till trots så kan man inte skoja bort att 9A faktiskt fick högst poäng i Sverige på det nationella provet i matematik. Det man såg av Stavros (hette han väl) gav ett imponerande intryck. Och som sagt, jag gillade många av eleverna. Alla egentligen.

Det är roligt att jobba som lärare och jag är verkligen engagerad i mina elever, nästan förälskad i mina klasser, men bilden som TV ger av att man måste vara någon sorts elitlärare skrämmer mig. Och folk påverkas. Häromdagen hittade
Stina en jobbannons där det bland idrottslärarens önskade egenskaper stod att han skulle vara: "lite som Igor i 9A". En sak är säker: TV har makt. Därför tror folk kanske på berättarrösten som hela tider pekar på skolan som ansvarig för hur samhället ser ut idag. Endast, tidigare nämnda, Stavros vågade peka på att föräldrarna också har ett ansvar.

Fy vad jag kommer att sakna mina underbara elever förresten. Det är sommaravslutning om mindre än tre veckor. Jag kommer gråta. (rockigt?)



Imorgon är det melodifestival och som den ex-rockare jag är :-) , så påpekar jag klyschigt att musiken är väldigt långt ifrån min smak, men likväl ska jag titta engagerat. Jag tycker det är skön underhållning (kompisröstning till trots). I år tycker jag två låtar har lite substans och kommer, förutom Sverige, att hålla på Georgien och Danmark (bästa refrängen på 10 år i eurovision?).

Vinner gör Lettlands sjörövare. Garanterat! :-)



Snart är det EM!!!!

Jag trodde inte Henke skulle komma med, blev väldigt förvånad. Nu när Zlatans knä verkar svullna upp känns det extra bra att ha med dem gamla pensinären trots allt.

Som den extrema fotbollsnörd jag är ska jag nu ge ett tips på hur hela EM går. Hoppa över om du inte är sportintresserad.

Grupp A:
Portugal är favorit och Ronaldo har alla förutsättningar att bli hela EM:s största stjärna (filmningar och gruff till trots). Schweiz är det lag som jag tror har absolut störst chans att skrälla i turneringen. Tack vare slutspelslottingen där Italien, Frankrike, Holland och Spanien hamnar på andra sidan så har arrangörsländerna givits en extra chans. Skulle Schweiz skrälla och vinna sin grupp har de räckmacka till semi och kan slå Tyskland i en het drabbning. Allt hänger dock på match 1 mot Tjeckien som nu har tappat Rosicky på mittfältet. Tipset blir därför:

Schweiz-Tjeckien 1-1 (A Frei, J Koller)
Portugal-Turkiet 2-0 (Ronaldo 2)
Schweiz-Turkiet 1-0 (Steller)
Portugal - Tjeckien 2-1 (Deco, Postiga, Baros)
Tjeckien - Turkiet 2-2 (Koller, Ufalinski, Altintop, Sükür)
Schweiz - Portugal 1-1 (Senderos, Ronaldo)


Grupp B:
Känns för mig som EM:s sämsta grupp, ändå är den mycket bra. Det finns egentligen inget lag i hela EM som inte kan gå till kvarten även om hemalaget Österrike känns lite för dåliga. En sak är säker: Tyskland har fått drömlottning.

Österrike-Kroatien 0-1 (Olic)
Tyskland-Polen 3-0 (Klose, Ballack, Gomez)
Tyskland-Kroatien 1-1 (Klose, Srna)
Österrike-Polen 2-2 (Hoffer 2, Smolarek, Lewadowski)
Kroatien-Polen 0-0
Tyskland-Österrike 5-1 (Scweinsteiger, Ballack, Podolski, Gomez 2, Linz)

Grupp C:
Nuförtiden ska en grupp alltid heta "dödens grupp" och i EM är det ingen tvekan om vilken grupp som ska få det namnet. Det är den mest svårtippade gruppen även om alla grupper är tämligen öppna. Rumänien är defenitivt ingen "slagpåse" och skulle lätt kunna skrälla sig igenom en grupp med ett eller t.o.m. två av de övriga lagen i gruppen, men tre blir för mycket. Spelprogrammet är upplagt för Holland, men mitt tips går emot det då jag tror att Italien agerar annorlunda i en sådan här grupp.

Frankrike-Rumänien 2-1 (Govou,Anelka, Mutu)
Italien-Holland 2-1 (Toni 2, Huntelaar)
Italien-Rumänien 1-1 (Di Natale, Chivu)
Frankrike-Holland 3-3 (Malouda, Henry, Ribéry, Van Nistelroy 2, Snejder)
Holland-Rumänien 3-0 (Kuyt 2, Heitinga)
Frankrike-Italien 1-1 (Henry, Materazzi)

Grupp D:
Sveriges grupp är svår och precis som för Schweiz så känns det som att allt avgörs för Sverige i den första matchen. Vi har fått en usel spelordning och kan mycket väl ryka ut på att Grekland tar poäng av Spanien i sista matchen. jag tippar nog lite med hjärtat här.

Sverige-Grekland 2-1 (Ljungberg, Elmander, Charisteas)
Spanien-Ryssland 3-0 (Torres 2, Villa)
Sverige-Spanien 1-2 (Ibrahimovic, Xavi, Fabregas)
Grekland-Ryssland 2-1 (Karagounis 2, Sytjov)
Spanien-Grekland 1-1 (Torres, Basinas)
Sverige-Ryssland 2-0 (H.Larsson, Ibrahimovic)

Kvartsfinaler:

Portugal-Kroatien 2-0 (Deco,Ronaldo)
Tyskland-Schweiz 1-0 fl. (Ballack)
Frankrike-Sverige 2-1 fl. (Malouda, Govou, Källström)
Spanien-Italien 4-5 strf.

Semifinaler:
Tyskland-Portugal 2-1 fl. (Scweinsteiger, Podolski, N.Gomez)
Italien-Frankrike 2-0 (Toni 2)

Final:
Tyskland-Italien 1-0 (Klose)

Ett lite fegt tips kanske, men så får det bli.


 Här nedan två bilder på min underbara systerson, innan han lärde sig att lyfta huvudet så bra. det går snabbt nu. 

Han ser intresserad ut. Vad tittar han på?  
image33


Fotboll förstås! :-)
image34

Carina Berg är bättre än talang.

Att bröderna Elm dominerar allsvenskan så känns som ett stort svaghetstecken på serien. Hur fina goissar det än är.

Vi i Sverige älskar numera att kritisera USA. Och jag håller ofta med om kritiken, men tycker ändå att Filip och Fredriks olika program är en frisk fläkt och sund åsikt gällade ett enormt stort land med mycket bra och mycket knäppt. Och förresten: om nu USA är så knasigt varför tycker vi då allt därifrån är så bra. Ta bara musiken. Om något slår i östeuropa, Tyskland eller t.o.m. Japan ser man ofta ner på prestationen. Slår man i USA är man stoora. Det har aldrig slagit oss att det kanske finns en hel del små skitspelningar även over there. Kanske är det lite väl förmätet av oss att tycka att vi i skandinavien gör proffsig musik och schlagerbidragen från Ukraina är usla, bara för at våra skulle gå hem bättre i USA. :-)

Bush är väl iaf knäpp? :-)

Kommentarer
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Det är lite intressant att lärarna i serien själva ofta tryckte på att det var eleverna som hade gjort jobbet, när mycket omkring programmet har handlat om hur fantastiska lärarna var. Man såg ju att ett par av eleverna hade föräldrar som i princip bromsade sina barn, tänk om de istället hade pushat eleverna.

Och visst måste elevernas motivation ha skjutit i taket när kamerorna kom:)

Nej, den stora grejen egentligen var väl at hela skolan hade höjt sig. (Sa de inte så i det sista programmet?) Hur gick det till i så fall.

Men programmet visade i alla fall att det även finns gott om potential i svagpresterande klasser, om någon nu tvivlat på det.

Detb är ett sjukt spelprogram i EM, där Sverige inte kan möta hälften av lagen innan finalen. Det är tydligen för att all ska få ungefär lika lång vila mellan matcherna, men det känns verklgen fel.

Dina tips ser väl fullt tänkbara ut, kanske lite för normala bara. Det blir nog fler skrällar!

Grupp A och B kan ja nog hålla med om, i grupp C så tvivlar jag på italen och börjar mer och mer tro på Holland och Frankrike. Grupp D är öppen bakom Spanien, men jag gissar på Ryssland!

Jag tror på Frankrike-Spanien och Tyskland-Kroatien i semifinalerna, och att Frankrike slår Kroatien i finalen! (Undrar vad jag skulle få för odds pån det!)

Bra att systersonen redan vid unga åldrar förs in i fotbollsvärlden!

Rasmus Elm kommer att gå långt, kanske även Viktor.

Och jo, Bush är nog lite lätt knäpp:)

2008-05-24 @ 09:36:55
Postat av: Robodan

Ja, absolut kommer Elmbröderna att gå långt. de är stora talanger. Det var en lite elak tanke från mig. Så det känns ibland bara. Kalmar dominerar ju allsvenska och det känns hemskt:-)

Absolut blir det nog fler skrällar i EM. Jag tror att Schweiz som hemmalag kan ta sig ända till final. Kroatiens försvarsspel kan förstås ta dem långt, men jag står fast vid att de ryker på straffar eller i förlängning på vägen. En annan rimlig skräll är precis som du tippar att Ryssland slår ut Sverige och Grekland och en tredje skräll att Rumänien tar sig vidare ur dödens grupp. Jag tror att alla lag i turneringen kan nå kvartsfinal. Österrike har mints chans.

Alla elever har stor potential. Ge dem hjälp och motivation från både hem och skola istället för att misstänka damp hela tiden. Damp verkar dessutom vara en svensk uppfinning som inte finns. ADHD är det dom gäller.

2008-05-24 @ 10:29:48
Postat av: stina

jag tror också piraterna blir farliga. men vi får se hur det går.

angående em så tror jag sverige kommer spela final. samt vinna eller komma tvåa.

2008-05-24 @ 13:26:14
Postat av: hannie

förra veckan såg jag 9a-elever på bussen. det du!

ja, som sagt, danmarks maroon 5-refräng är riktigt bra. georgien vete sjöen. gillar frankrike och turkiet mest.

Postat av: Robodan

Wow! Vilka kändisar! :-)

I efterhand tycker jag nog Bosnien var bäst tillsammans med Björn Gustafsson.

2008-05-26 @ 00:18:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback