Valen

Det finns många val i livet. En del är lätta och andra svåra. En del påverkar många och en del, som att t.ex. välja kanal på TV:n, påverkar betydligt färre.I söndags var det val i Sverige. När man ser på livet och världen i stort kändes inte det särskilt viktigt faktiskt måste jag erkänna. Kanske något viktigare än blåvitts match dock matsola :-) (en match som för övrigt var grymt irriterande. Blåvitt har inte tagit guld sedan 1996 och Brynäs inte varit nära sedan 1999. Det är nästan så man börjar tröttna. Det värsta är att de ger en sånt hopp ibland).

För mig är de viktiga världsfrågorna de som rör orättvisorna gentemot fattiga och sjuka i tredje världen, samt de frågor som rör miljön. Dessa frågor väljer man inte så mycket i det svenska valet även om det förstås finns en del påverkan även från svenska partier. Men oavsett vilket parti som leder Sverige kan vi utnyttja att vi är så rika och priviligierade genom att skänka pengar till hjälporganisationer som arbetar med fred och rättvisa i världen. Man kan också bilda opinion för viktiga rättvisefrågor som att ingen i världen borde behöva svälta när vi faktiskt har resurser så det räcker och att bra mediciner borde användas på alla sjuka i t.ex. Afrika.

Om man ser på saken realistiskt så är utsikterna ganska små för att världen inte ska ledas av mer eller mindre makthungriga män som roffar åt sig mer än andra. Människan är många gånger fantastiskt god, men lika många gånger faller vi offer för vår önskan om makt och rikedom. Därför tror jag inte det spelar så jättestor roll om det är mittenhögern eller mittenvänstern i Sverige som får bestämma, man kan ändå göra sitt till som privatperson genom att bojkotta företag som inte tillräckligt ser till de mänskliga rättigheterna och genom att välja krav- och miljömärkta varor i den grad man har råd. Det påverkar inte så mycket kan man tycka, men ju fler som gör det desto mer resultat kommer det att ge. 

Vi måste också lära oss att hushålla och spara mer. En amerikan använder åtta gånger mer resurser än en afrikan  (www.wwf.org) och vi i Sverige använder typ fyra gånger mer än en asiat. Om kinseserna började förbruka resurser och köra bil som vi så skulle världen typ gå under. Och varför skulle de inte få det, när vi har gjort det så länge. Det är inte rättvist att sjuka i afrika inte får bra mediciner eller att tusentals ton mat bränns varje år bara för att priserna skulle sjunka om vi hjälpte de stackars utsatta. Vi kan hjälpa dem, men väljer att inte göra det för att vi riskerar att behöva sänka vår enormt höga standard något (eller knappt det, snarare riskerar vi bara att inte öka vår standard i samma takt). För att verkligen komma tillrätta med de stora världsproblemen måste vi förstås få med USA mer, men alla kan dra sitt står till stacken. Ett par hundra kan räcka till utbildning för flera afrikanska barn ett helt år t.ex.

Under sommaren har jag funderat på ett annat val. 

Jag var tvungen att ta ett av de största besluten i mitt liv. Skulle jag fortsätta att satsa på en karriär inom musiken, på att använda en gåva som jag fått till att spela bra musik och dela den med andra? Eller var det kanske dags för ett nytt kapitel i mitt liv med nya gåvor? 

lampshade hade växt sig så stort att det var 100% (jag körde i stort sett på heltid under ett års tid) eller inget som gällde. Vi hade chansen att slå igenom på allvar och turnéra enormt mycket (det kan man se om man tittar på den turnéplan där nio spelningar saknas, som finns på hemsidan). Redan hade jag upplevt enormt mycket och på slutet spelade vi ofta inför flera tusen åskådare på stora scener i Tyskland. Jag hade fantastiska vänner i bandet och fick uppleva en värld som är få förunnat. Jag har mött så många fantastiska människor och sett så fantastiska platser att det inte är klokt. 

Samtidigt fanns det enorma baksidor. Jag fick magkatarr och astma på grund av all stress som den hårda musikbranschen innebar. Och framförallt fick jag tillbringa alldeles för lite tid med min 47-galning.

Efter mycket ångest och enorma kval valde jag att avsluta min karriär som rocktrummis för att kunna satsa på min passion för ungdomar (samt ämnena historia och religion), mitt idrottsintresse och framförallt min familj. Jag är otroligt nöjd med valet och kommer att se tillbaka på min musikkarriär med stolthet och glädje, men förstås också med viss saknad.

I torsdags spelade jag min avslutningskonsert på Voxhall i Århus och en mer fantastisk avslutning får man leta efter. Hela bandet spelade med ett sånt engagemang och en sådan passion att vi gjorde en av våra bästa konserter någonsin (en ny etta på listan). Vi improviserade och lirade och låtarna blev längre än vanligt. Publiken var fantastisk och på låten "clean" tog de fram tomtebloss, såpbubblor och stora banderoller med texten "tack Daniel", samtidigt som bandet kastade konfetti på mig. Då kunde jag inte hålla tårarna borta (vilket jag sällan kan. Se bara lampshadedokumentären, som f.ö. ska gå på bio i Danmark, om ni får chansen).
 

Andra mindre viktiga val är t.ex. att välja vinnare i Idol (ja, jag erkänner att jag gillar det programmet). Jag håller på Felicia och tycker att programledarna är okarismatiska tråkmånsar. Värst var det när den söta kämpen Ville hade åkt ut och Sanna Bråding bara lät honom pinas istället för att tala om hur fantastiskt det var att han tagit sig dit.

Blåvalen är inte ett val utan en.


Fortsätt att välja kära vänner!

Kommentarer
Postat av: stina

jag är glad över dina val. alla val :) förutom ibland när du byter kanal till nåt sportigt :)

2006-09-19 @ 18:30:07
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Visst kan det vara väldigt svårt att välja ibland. Men oftast blir det ju faktiskt bra, iaf.

Kul att höra att konserten gick bra, och jag är väldigt sugen på att se dokumentären!

Sedan kan jag inte begripa stinas kommentar, om du byter kanal till något sportigt innebär det ju att du inte börjat med att titta på det sportiga, utan kanske till och med missat något sportigt! Helt obegripligt i så fall:)

Postat av: Robodan

Ja helkonstigt faktiskt. Man börjar ju alltid med att kolla igenom kanalerna efter något sportigt! :-)

2006-09-19 @ 21:46:14
Postat av: hannie

jag tror att du har gjort rätt val. sånt känner man ju på sig. Ibland kan det dock vara lätt att göra fel val pga att man är feg eller att det är så mycket lättare (märk, jag pratar inte om dig här)

2006-09-19 @ 22:34:58
Postat av: stina

ett annat bra val daniel gjort är att spendera 34.50 (hos biltema) på en prima cykelkorg. :)

2006-09-19 @ 22:58:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback