I Saudiarabien hugger de av händerna på folk som bär kors

I dagarna har en stor debatt rasat kring en bildserie i danska Jyllands-posten, föreställande profeten Mohammed. Det var 12 olika bilder där man på ett skämtsamt sätt syftat på olika företeelser inom islam eller åtminstone kulturella inslag i muslimska länder. Det var en provokation mot att man inom islam inte får avbilda Mohammed och en del av bilderna, som rör känsliga ämnen, går helt klart lite över gränsen för vad som för mig personligen känns kul och bra. MEN, de har naturligtvis rätt att publicera sådana här bilder. Det kommer ut tonvis av provokationer mot och skämt om kristendomen varje dag i våra länder. Jag blir ofta upprörd över vad folk kan säga och skriva, som inte är särskilt respektfullt mot folks religiösa övertygelser, men inte vill jag förbjuda folk från att säga sånt. Jag vill debattera med dem! Om Kent i sin låt "socker" hade bytt ut Jesus mot Mohammed i andra versen, så är jag övertygad om att det hade blivit ett ramaskri. Märkligt att man alltid får säga och tycka vad man vill om kristendomen, men aldrig om islam (lite överdrivet sagt av mig kanske, men ändå). Kanske beror det på att vi har haft kristendomen som huvudreligion i Sverige så länge och kyrkan har i vissa tider haft alltför stor makt.

Det är viktigt att hysa respekt för olika religioner, men vi har tryckfrihet och uttrycksfrihet i skandinavien och det ska vi inte rucka på (det var en bra markering från de franska, tyska och italienska tidningar som stödde danskarna igår, men de kunde kanske gjort det utan att ytterligare förnedra muslimer.). Vi har inget förbud mot att avbilda Mohammed och så är det bara. I Palestina och Iran gör de massor med saker som det står i Gamla Testamentet att man inte bör göra. Vi bryter inte våra handelsförbindelser med dem för det. I Saudiarbien får kvinnor inte köra bil (eller gå på fotboll :-)) och man avrättar fortfarande folk med stening. Nog är det starkare skäl för upprördhet än karikatyrer i en morgontidning. Kristna förföljs på många håll skoningslöst och i flera arabländer är det lika med ständigt mordhot att uttrycka en kristen tro. I skandinavien får muslimer bo och verka, bygga moskéer och fritt utöva sin tro, något jag är stolt över. Ändå bränner de nu danska flaggor på gatorna i Palestina.

Om man för övrigt för en politik där man ska bryta alla handelsförbindelser med länder som inte tycker som man själv gör så kommer inga länder i världen kunna samarbeta.

Jag tycker inte om när man kränker andra människor. Det gäller inte bara religion utan också mycket annat. Vissa saker är inte heller ok att göra, en del saker bör kanske till och med förbjudas (rasistiska uttryck t.ex.), men nu hoppas jag att den här fåniga historien får ett slut, för vi ska inte behöva utstå terroristhot för att man har rätt att tycka vad man vill (även om det är dumt och okänsligt) i våra länder.

Det är för övrigt svårt att finna stöd för terroristaktioner i Koranen (som inte får översättas till andra språk men som finns på svenska, kommer detta leda till att Hamas hotar oss?) och de allra flesta muslimer håller nog med mig om att sådant är fel, även om de blivit kränkta av Jyllands-posten. Islam är väl i grunden en fredlig religion?

Kommentarer
Postat av: stina

håller med. fast det vet du ju redan :)

2006-02-02 @ 23:07:06
Postat av: Lina

Ja lite överdrivet av dig kanske. Det är många kristna som reagerar starkt om man tycker och säger någonting om kristendomen. Det är även många kristna som har åsikter om oss som lever i ett kristetland men som inte tror på kristendomen.

Jag hoppas oxå att denna historia får ett slut, även om jag inte är det minsta rädd för terroristhoten.

Men jag håller fullt med dig om att man inte ska kränka andra människor. Och jag anser att man bör respektera andra människor oavsett religion.

Postat av: hannie

Det är väl klart att man reagerar om någon klankar ner på ens tro. Man måste få göra det också. Det är ju en sån stor del av den man är. Det går ju inte att bara ta emot skit, utan att säga vad man själv anser. Men man behöver ju inte bränna flaggor och hota med terroristdåd för det?

2006-02-03 @ 17:18:48
URL: http://hannie.blogg.se
Postat av: stina

Jag tycker inte det är ett dugg överdrivet skrivet av Robodan faktiskt. Hade Jesus blivit utbytt mot Mohammed i andra versen hade det blivit ramaskri. Kent hade tappat hur många fans som helst och de hade blivit nerskrivna i i princip all press.

För övrigt är det ganska få kristna som har åsikter om de som lever i ett kristet land utan att tro på kristendomen. Jag vet inte några alls faktiskt. De som nu har åsikter, negativa sådana då, har nog mest problem med sig själva och dom behöver man inte bry sig särskilt mycket om.

2006-02-03 @ 18:27:56
Postat av: Robodan

Jag håller med Hannie. Om någon klankar ner på ens tro borde man verkligen stå upp. Det finns väldigt olika sätt att göra det på och de metoder som använts i fallet med de danska karikatyrerna är definitivt inte de bästa, enligt mig.

Att kristna reagerar på att man har åsikter om kristendomen tycker jag inte bara är naturligt utan bra (precis som det är bra att en muslim försvarar sin tro eller en moderat sin). Försvarar man sig genom att på något sätt kränka andra människor eller som i fallet ovan med våld är det däremot inte bra.

2006-02-05 @ 23:58:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback