TV4 ger 100%, men Lindström regerar

Satt och slökollade på TV för ett par dagar sedan. Efter ett "Hey Baberiba", som faktiskt var riktigt skojigt med bl.a. en rolig version av "Svenska Dialektmysterier", följde ett nytt "humor"program som hette 100%. Bara att Adam Kalsing har fått gå till TV4 och ta över Jepardy känns sjukt i sig, men detta var verkligen det värsta program jag sett på länge.

Programmets upplägg var att sitta två skojare på varje sida om programledaren och skämta till det om aktuella ämnen, i det här fallet i form av statistik. Känner ni igen det? (Snacka om nyheter, Parlamentet, Time out, Extra extra o.s.v.) Skillnaden mot i roliga program, som Time out, var att gästerna här bara ägnade sig åt att säga elaka och/eller snuskiga saker som inte ens var roliga. Som jag har förstått det kommer det dessutom vara samma gäster genom hela serien så jag ser ingen räddning för programmet.

Nu skulle jag ju förstås bara kunna välja att inte se på skiten, om jag inte tycker det är roligt, men detta var för illa för att kunna få sändas på bra sändningstid. Kristoffer Appelquist hann med att skämta om att kurder är fula och inte har något land, att Marika Carlsson skulle ha sex med Båtsman och en hel del annat ackompanjerat av en svordom i varje mening. Shan Atci verkar tro att humor och sex är samma sak, när han inte drog elaka skämt om Carolas tro. Värst var nog ändå när han sa att Kicki Danielsson var en val och att hon bara fick plats i globen. Marika Carlsson verkade väldigt bortkommen eller vad sägs om: "Fortsätt meningen: är det OK att ta med sina husdjur...på en lång promenad och sedan döda dem" efterföljt av att hon själv skrattade högt i 30 sekunder. Hon hann för övrigt med några skämt om sex med djur hon också.  Magnus Betnér framstår ofta som den elakaste när han är med i Parlamentet, men i den här samlingen framstod han som den enda komikern. Hoppas han inser vilket program han hamnat i och tar sig därifrån snabbt.


Från detta tar jag mig raskt till melodifestivalen som jag får erkänna att jag såg med stort intresse. Jag gillar inte precis den typen av musik som spelas, eller Lena Philipssons käcka skämt (t.ex. om könssjukdomar), men jag tycker det är bra underhållning. Dessutom generar det ju massor av pengar till Radiohjälpen och det tycker jag är lysande. I lördagens show tyckte jag också för första gången att Lena PH var acceptabelt duktig i sin programledarroll och satte ett par skämt helt ok. Hennes sång om kritiken mot henne var riktigt bra även om man gärna hört Bo Kaspers orginal i verserna:-)

När det gäller musiken så tycker jag att Andreas Johnsson höll klart högst klass med en riktig poplåt och att Björn Kjellman var helskön. Björn sjunger inte så bra (falskt), men han leverar med enorm känsla och låten lät som en gammal svensk klassiker. Carola utklassar resten av startfältet röstmässigt (även om hon var lite hes), men låten är egentligen en riktigt seg historia lååångt från min musiksmak och hade någon annan sjungit den hade den nog inte ens tagit sig till globen.

Det tråkiga i år var väl att Carola nästan vann redan när hon ställde upp. Mer förutsägbar vinnare får man väl leta efter, kanske är det när Family Four fick åka till eurovisionsfinalen med Vita Vidder efter att ha sjungit alla bidrag. Men jag tycker ändå det känns helt OK att skicka denna skönsjungande och storhjärtade diva till Athen. Både för att jag inte bryr mig så hemskt mycket (trots att jag skrivit flera stycken) och för att jag ändå gillar Carola som slog igenom med en fantastisk stämma just i melodifestivalen, som vann 1991 (när jag verkligen brydde mig) och som faktiskt har gjort otroligt mycket bra för fattiga och utstötta världen över. Hon har ett stort hjärta. Alexander Bard är också en av Guds små, men jag skickar inte lika gärna iväg en föredetta nazist som har som livsfilosofi att snacka skit om andra för att själv komma i god dager. 

För övrigt var Fredrik Lindström helt underbar! Vi skrattade konstant under hela hans juryuppläsning. Han prickade in härliga typiska (fördomsbaserade) drag och vissa dialekter satt också som en smäck. Norrköpingsversionen var allra bäst! Wikegård och Jidhe var ockå bra, men Lindström dominerade och räddade hela showen!

Kommentarer
Postat av: hannie

usch, det där programmet verkar uruselt ju.

var det inte den vanliga texten på hennes låt? det märkte jag inte ens isf. lyssnade inte så nog på verserna.

det är så skönt att någon mer tycker att björn kjellman är skön, alla som jag tittade med avskyr verkligen honom. jag fattar inte hur man kan det. jag diggar honom starkt.

lindström var verkligen skoj. han räddade det annars tråkiga och långa jurymomentet.

jihde och wikegård störde jag mig mest på. de fick till det ibland, men väldigt sällan. det blir bara jobbigt att prata om musik i sporttermer tycker jag. annars tycker jag ju att jihde är grym.

2006-03-20 @ 19:44:43
Postat av: Robodan

När Wikegård dansade kunde jag inte låta bli att le:-)

2006-03-20 @ 21:13:36
Postat av: hannie

nä, det var lite skoj faktiskt=)

2006-03-20 @ 21:59:00
Postat av: stina

och melodi nummer 7 får 12 poäng duueeeh!

2006-03-20 @ 22:47:02
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Apropå poängen, kan någon vänlig själ förklara för mig varför Fredrik Lindström fick sätta hälften av poängen i år? Sedan begriper jag inte alls varför han var tvungen att sätta poängen elva gånger, och särskilt inte varför han satte olika poäng de olika gångerna???

Jag tycker inte alls att årets röstsystem var rättvist, Fredrik är väl inte värd mer än någon annan svensk! Kommer han få att rösta tre miljoner gånger i valet i höst också?!?

2006-03-21 @ 00:22:10
Postat av: stina

ja det stämmer mats-ola. den som kan flest dialekter har mest makt. så är det. :)

2006-03-21 @ 07:31:39
Postat av: Robodan

Nej, nej, nej... Det var ju Folke Rydén som hade den avgörande rösten. Folkes röst!

2006-03-21 @ 10:22:40
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Folke glömde jag ju, så dumt av mig!

Men om jag räknat rätt så hade väl Fredrik och Folke lika många röster sammanlagt? Undrar förresten varför Folke bara behövde rösta en gång, men Fredrik så många. Var Folke bättre på att förhandla med svt?

2006-03-21 @ 13:06:47
Postat av: Robodan

Fredrik ville synas mer, så han delade upp sina poäng, samtidigt var det ju klantigt. Det smartaste hade ju varit att ge alla tolvor till Kicki! :-)

2006-03-21 @ 16:01:10
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Han kunde ju gett alla sina tolvor till Kicki, men delat ut resten av poängen så jämnt som möjligt. På så sätt hade ju Kicki fått ett maximalt försprång

2006-03-21 @ 16:06:46
Postat av: Simon

Såg Magnus Betnér live för ett tag sedan på en ståuppklubb. Det var obehagligt. Typ 40 minuters häcklande av den kristna tron. Han verkar faktiskt inte vara en trevlig kille. Bland annat lade han sig på golvet och "mimade" analsex med Runar. Inte riktigt min humor. Undvik honom, är mitt enkla tips.

Postat av: SMÄM

Elakt mot Kicki! Hennes låt kommer leva längst av alla (iaf i mitt iTunes:)

2006-03-25 @ 12:13:13
URL: http://smam.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback