VM-guld, Hannula och finska monster

Det är lika bra att erkänna. Jag trodde inte på VM-guld. Lika lite som jag trodde på OS-guld. Jag har klagat på Bengans laguttagningar och sammansättning av kedjor o.s.v. Men han verkar ha precis den där rätta fingertoppskänslan och precis som man insåg i första perioden mot Tjeckien i OS-semin att det kunde bli förstod man nu i kvarten mot USA att det skulle bli guld. När Sverige spelade 4-4 mot Schweiz såg det inte lika bra ut. Hur litet och fjantigt VM än känns så är det otroligt stort av Tre Kronor att vinna både OS och VM samma år. Detta laget var dessutom nederlagstippat. Det påminner en hel del om laget från 1992 som ingen trodde på och som vann guld med unga Sudden och Foppa i laget.

Som Brynäsfan blir man inte ofta glad längre men VM:s bästa målvakt; lill-Honken och en rekordung debutant som gick rätt in i förstafemman; Bäckström. Det gör att man blir lite stolt:-)

Men smolket i glädjebägaren är Mika Hannula. Killen som för inte alls längesedan fick upprättelse
här på min blogg föll som ett korthus i respekt efter hans överfall på Kanadas unga storstjärna Sidney Crosby (då denne jublade efter ett mål). Det kan snackas hur mycket som helst om att Hannula skulle skydda målvakten o.s.v. men det var enormt fult och sådant ska vi inte ägna oss åt. Kanada känns ofta extra skönt att besegra, mycket för att de brukar köra med sådana medel och för att de är kaxiga. Nu kändes det inte lika bra.

Det är också lika bra att errkänna att jag bara såg de första två perioderna i semifinalen live, då jag tittade på melodifestivalen. Carola tog en överraskande femteplats med Sveriges traditionsenliga Abbalåt. Finland vann en ganska kul seger som hårdrocksmonster, även om jag inte tycker att den låten var något särskilt. Som rocklåt betraktad tycker jag den var ganska slätstruken och attityden hos bandet och sångarens röst hade passat bättre i en riktigt hård låt, istället för denna popiga numetal. Men helt ok ändå att de vann. De som säger att Melodifestivalen är död för att alla östländer röstar på varadra fick inte så rätt i år då Finland ju faktiskt vann och Ukraina (som hade det typiska turk-latino-etno-pop-sex-whalebidraget) blev inte er än typ 7:a.

Jag höll på Bosnien (jag hejade förstås lite på Sverige också), vars bidrag var en vacker kulturell ballad med en stark text lyft ur ett land som varit fyllt av ångest. Det är förresten fantastiskt att se hur de Jugoslaviska länderna röstar på varandra. Visst är det så att ledarna väljer krigen, drar upp konflikter till ytan och manipulerar sitt folk (oftast Milosevic i deras fall), men det var ändå stora kulturella motsättningar mellan folkgrupper i Jugoslavien och Kroaterna upprättade koncentrationsläger där Serber mördades i massor. På andra håll fanns serbiska ligor som brutalt avrättade bosnier, kosovoalbaner o.s.v. Jag tycker det är stort att se hur länderna verkar börja förlåta varandra. Det syns inte bara i röstningen i Eurovision, men den är ett bra exempel.  (Dock bör det påpekas som matsola gör här nedan, att det är låååångt kvar till förlåtelse och i de flesta fall beror rösterna kanske på det han nämner. Fegt att lägga in en sådan här brasklapp i ett redan postat inlägg, jag vet:-)

För övrigt röstar vi Norden också alltid på varandra:-)

Kommentarer
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Tyvärr tror jag inte att balkanländernas röstande handlar så mycket om förlåtande som att folkgrupperna fortfarande är relativt blandade. Den etniska rensningen lyckades inte som tur väl är. Jag misstänker att det snarare är kroaterna som bor i Bosnien och Serbien som röstar på Kroatien än bosnierna eller serberna.

Lite som att turkiet alltid får höga poäng från Tyskland, eller de ryska poängen från de baltiska länderna. (Jag har för mig att Ryssland blev utbuade av publiken på plats i Lettland (var det väl?) när finalen gick där, men att Ryssland trots det fick mängder av poäng av Lettland i omröstningen.)

Så, nu har cynikern varit tråkig nog för det här gången:)

2006-05-23 @ 13:12:45
Postat av: Robodan

Det ligger mycket i vad du säger och det stämmer rejält när det gäller Ryssland och Turkiet. Men så som de lägger fram rösterna och så som de talas i de länderna idag så får jag ändå en känsla av förlåtande i Balkan. Även om det förstås är låååångt kvar. Vissa grupper har ju faktiskt typ aldrig förstått varför de skulle kriga mot varandra o.s.v. Svårast är det fortfarande mellan serber och kroater och som du säger så lyckades som tur väl är inte den etniska rensningen helt.

Turkarna i Tyskland är irriterande:-) Det spelar ingen roll att Turkiet i år hade festivalens absoluta bottennapp i hipp-hipp-stil fast på riktigt:-)

2006-05-23 @ 14:04:35
Postat av: Robodan

Nu har jag, på ett fegt sätt, lagt in en brasklapp so tonar ner mitt något förhastade glädjeyttrande. Man vill ju vara positiv, men innerst inne är jag alltid realist:-)

2006-05-23 @ 14:09:00
Postat av: stina

men det var på tok för få tonartshöjningar i årets tävling slog det mig just. (vad nu det har med saken att göra) :)

2006-05-23 @ 17:34:21
Postat av: hannie

jag tyckte rumäniens bidrag var bra: "tornerooo". synd att italien inte var med o kunde rösta på dem, de sjöng ju faktiskt på italienska. det är nog nte så svårt för rumäner att sjunga på italienska dock, de språken är ju nära besäktade med varandra

fick vi inte ovanligt lite poäng av våra nordenkompisar i år? lr jag kanske har fel...

2006-05-24 @ 09:51:25
Postat av: Robodan

Med tanke på hur mycket vi fick generellt så fick vi ändå bra med poäng 7 av Finland, 10 av Danmark och av Norge har jag för mig att vi fick 5. Dessutom 5 poäng av Estland (som räknas in då de brukar ge oss 12-or). Vi har haft bättre utdelning förstås.

Rumäniens bidrag tippade jag som vinnare, men de kom ju också 4:a; en bra placering.

2006-05-24 @ 10:58:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback