Plymouthbröderna

Jag är uppväxt i Smålandsstenar och där har i alla år funnits en speciell grupp människor; sekten Plymouthbröderna, eller "plymåttarna" som de heter i folkmun. Sekten påminner en del om Amish, på så sätt att de är väldigt konservativa och har problem med en hel del nymodigheter. I grunden är de kristna med väldigt konservativa värderingar. Det ligger en hel del i mycket av deras tankar, men en sluten grupp med konservativa värderingar är sällan helt hälsosamt.

Till Plymoutharnas karaktärsdrag hör att kvinnorna inte klipper håret och samtliga har huckle (eller klut som vi säger i småland). Män och pojkar är kortklippta (och nästan alltid vattenkammade) och går i långbyxor medan kvinnorna (och flickorna förstås) alltid har kjol (på idrotten i skolan har ett undantag för byxor införts).

Tydligast märks gruppen i skolan där det, förutom att plymoutheleverna sköter sig och är trevliga (jämfört med de flesta andra på skolor fulla av elever med tuffa uppväxter), inte finns några plymouthare i matsalen. De äter nämligen hemma. De ska inte äta med värdsliga (dvs oss andra). De deltar inte heller i simning då detta att visa upp sina kroppar kan leda till frestelser. Viktigast har ändå alltid varit att de inte ska delta i religionsundervisning eller sexualkunskap, som är något de vill undervisa sina barn själva om.

Förutom dessa kännetecken finns det att de inte ser på TV och helst undviker även radio och tidningar. Datorer och internet är det inte tal om. Detta för att undvika alla nedbrytande, onda budskap som figuerar ute i världen. De har helt klart en poäng i att mycket TV-tittande och tidningsläsande kan vara nedbrytande eller åtminstone servera en en hel del skräp. Men det måste också vara svårt att stänga av sig själva från världen så.

Plymoutharna är så många i Smålandsstenar att de har haft världsmöte där. Då kryllade samhället av plymouthare från Tyskland, Belgien, Spanien och USA. Det sägs att deras lokal nere vid järnvägen kan ta så mycket som 2000 gudstjänstbesökare!

Ordet sekt har numera en väldigt negativ klang. Från början var det bara ett begrepp för vilken liten kristen (det är alltså alldeles fel att kalla t.ex. hare krishna för en sekt) utbrytargrupp som helst. Missionskyrkan, Pingstkyrkan, EFS osv har alla räknats som sekter en gång i tiden, men numera ser man sekt mer som en väldigt sluten grupp som är skadlig. Det finns baksidor även med Plymoutbröderna (iaf för en som tänker som jag). Eftersom de bara gifter sig inom gruppen och bör undvika inavel så gifter de bort flickorna utomlands. Det är generellt föräldrarna som utser partner och man gifter sig tidigt (15-18 år typ). När giftermålet ägt rum måste flickan bo två år därborta utan att träffa sin familj, för att kunna rota sig ordentligt och lära sig att inte längta hem. Det jobbigaste är förstås att man inte kan hoppa av. 

Alla plymouthare får en gång i livet chansen att säga ja eller nej till sin tro. Säger de ja så blir de kvar livet ut. Säger de nej mister de all kontakt med nära och kära för alltid! Sedan kan man förstås bryta sig ur själv. Vi har ett antal avhoppare i samhället som ex. blivit förälskade i någon utanför sällskapet. Dessa mister all kontakt med barn, syskon o.s.v. Det är den sidan av plymoutharna som är svår att förstå.


På senare tid har en konflikt blossat upp i Smålandsstenar.  Trots att det inte ens är olagligt att inte ha kollektivavtal har facket försökt tvinga två företag ägda av plymouthare att skriva på sådana. Detta trots att de anställda får bra löner och är nöjda (även de som inte är plymouthare). Företagen är generellt väldigt populära i bygden och många andra företagare (t.ex. Tage & Söner) har protesterat mot angreppet. Men facket har infört transportblockad och strejk, vilket innebär att företagen tillslut inte kommer att klara sig och de anställda förlora sina jobb. Bra hjälp av facket va?

Jag tycker det är märkligt att vi inte kan acceptera annorlunda människor. Så länge man inte bryter mot några lagar eller skadar andra utan i det här fallet jobbar hårt och bidrar till bygden, så finns det ju ingen anledning att diskriminera dem så här. De kommer ju aldrig skriva på något avtal, eftersom detta skulle innebära att de går i ok med dem som inte tror (2 Kor 6:14) och med deras bibelsyn är det därför omöjligt. 

Om blockaderna fortsätter kommer plymoutharna tvingas flytta från Sverige och bosätta sig i ett land som har en större respekt för religionsfriheten. Jag kommer iaf att skämmas då och faktiskt sakna dem lite:-)

Läs gärna mer. Det finns en riktigt bra beskrivning på wikipedia

Kommentarer
Postat av: hannie

oj, jag har inte ens hört talas om plymoutharna. visste inte att det fanns en sådan typ av sekt i sverige. är inte det konstigt att man vet så lite? lr är det bara jag som är lite tappad bakom ett tåg?

förresten, är det inte olagligt att inte vara med på vissa ämnen i skolan? och gifta sig innan 18? jag har säkert fel...

2006-11-27 @ 19:54:41
Postat av: Robodan

Det är inte så konstigt att du inte känner till dem hannie. Jag har sällan träffat på någon utanför Smålandsstenar som gjort det faktiskt. (Ja i Ås då förstås, men där bor ju Djävulen nu)

Du har nog rätt i båda dina påståenden. Tjejerna gifter ju sig utomlands och då ofta innan de är 18. Killarna som gifter sig här är äldre och de tjejer de tar med sig från utlandet bör nog också vara över 18 då.

När det gäller skolan så vet jag inte riktigt hur det ligger till. Jag tror att det egentligen är lag på att de ska delta i allt. Kommunen har dock haft specialavtal med plymoutharna om att de får sköta de ämnena hemma. Från och med förra året tror jag dock att de på pappret är tvugna att delta i alla ämnen (om de sen kommer är mer tveksamt). Jag tror också de numera går med på att se på video i undervisningssyfte, något de inte gjorde på min tid.

2006-11-27 @ 23:21:23
Postat av: Robodan

En viktig rättelse. Det gifts alltså inte bort några flickor innan 18 år i Sverige. Plymoutharna är väldigt noga med att följa våra lagar.

2006-12-02 @ 23:07:00
Postat av: Timo Vilgats

Tack för en mycket intressant artikel om bröderna. Jag gillar tonen i din beskrivning, väl balanserad.
Hälsningar Timo i Kiruna

Postat av: Timo Vilgats

Utifrån den jag läst på din blogsida och kollat lite tidningsartiklar om blockaden, tycker jag nog att det är dags att dra igång en landsomfattande kampanj mot fackets agerande. Vilken grupp blir drabbad nästa gång? I grunden är jag inte på något sätt emot facket eller kollektivavtal, men det måste finnas rimliga gränser mot andra intressen. Om det stämmer som du skriver att de anställda är nöjda, vad är det då facket vill åstadkomma? obegripligt.
Mitt förslag:
1. Vädjan till regeringen att stoppa fackets blockad?
2. Protestlistor på nätet, e-post länkar mm till berörda fack
3. Opinionsbildning media, kyrkor m.fl som kan tänkas ha intresse i frågan.
Hälsningar Timo i Kiruna

2006-12-24 @ 10:18:10
URL: http://timo.blogdog.se/blog.html
Postat av: Robodan

Tack så mycket! Ja, jag håller med om att något borde göras. Vad jag bedömmer så skulle saken behöva komma upp i rikstäckande media för tyvärr är det idag detta medel som bäst påverkar våra politiker. Ärendet har nämligen varit uppe i riksdagen redan och inte fått något gehör.

2007-01-09 @ 18:37:51
Postat av: Robodan

Tack så mycket! Ja, jag håller med om att något borde göras. Vad jag bedömmer så skulle saken behöva komma upp i rikstäckande media för tyvärr är det idag detta medel som bäst påverkar våra politiker. Ärendet har nämligen varit uppe i riksdagen redan och inte fått något gehör.

2007-01-09 @ 18:38:09
Postat av: Robodan

En kul grej är att jag precis läst klart en doktorsavhandling som beskriver de politiska kamperna som ledde fram till Saltsjöbadsavtalet 1928 och man känner igen så mycket av hur facket agerar idag i den debatten. Konstigt att de inte lärt sig något sedan dess.

2007-01-09 @ 18:40:00
Postat av: Elin

Hej robodan!

Jag är från Titan Television och skulle vilja komma i kontakt med dig.

Kontakta gärna mig på något av nedanstående sätt.

VnlTITAN TELEVISION

Elin Sundh

Jungfrugatan 23
SE-114 44 Stockholm, Sweden
phone: +46 (0)8 528 011 00
dir: +46 (0)8 528 011 69
fax: +46 (0)8 528 011 01
mail:[email protected]

2007-01-23 @ 14:37:45
Postat av: Ingrid Folkesson

Hej! Jag är en sommarvikare på VN; och hobbybloggare, och jag tyckte din text om plymottarna var mkt intressant! Så keep uup the good work:)

2007-07-20 @ 11:51:50
URL: http://ingriddim.wordpress.com
Postat av: Peter

Kul läsning om hjärntvättade grottmänniskor.Personligen så tycker jag dom passar bättre på Säters sjukhus.

2007-07-31 @ 21:49:12
Postat av: Gunnar

Ja det får man väl säga att detta var en måttfull (?) och vänlig beskrivning av sekten. Hårdare ord kan läsas på annat håll!
Dylika slutna sekter är naturligtvis alltid ohälsosamma för alla berörda. Vuxna människor måste dock tillåtas att leva efter eget huvud, ja inom givna ramar och regler är klart.
Däremot barnen, de kan inte göra något eget val här utan blir från födseln hjärntvättade rakt in i sekten. Det är ruskigt!
De sociala myndigheterna måste ingripa, inget barn ska behöva växa upp på detta sätt. Ta ifrån dem barnen!

2007-08-09 @ 10:22:01
Postat av: Jacob

"Ordet sekt har numera en väldigt negativ klang. Från början var det bara ett begrepp för vilken liten kristen (det är alltså alldeles fel att kalla t.ex. hare krishna för en sekt) utbrytargrupp som helst."
Nja, från början är det en latinsk term för att beskriva religiösa förgreningar. Kristendomen var som känt en judisk sekt innan den tog platsen som statsreligion i rom omkr. år 300. Den betydelse vi har lagt i begreppet är en produkt av nästan 2 millenium.
Hare-Krishna kan definieras som en sekt, då den dels baserar sin teologi på en erkänd gren av Vaisnavismen, samtidigt som den uppfyller många av de egenskaper vi idag lägger i ordets betydelse.
Tack för ett upplysande inlägg!

2007-08-21 @ 11:13:24
Postat av: Malamute

Glöm inte att RELIGIONSFRIHET - som Du åberopar, Robodan - även handlar om rätten att välja att INTE tillhöra en viss religion. Undrar hur möjligheten att utöva den rätten ser ut för de barn som föds in i denna sekt..? För inte tycker Du väl att barnen 'tillhör' föräldrarna, och blint ska lyda deras övertygelser? Så byggs inga demokratier, så skapas ingen frihet... Men tack för ett försök till vidsynthet - glöm inte att lyssna på fler röster än de starkaste i en grupp (i det här fallet: vuxna), om Du vill föra talan för sann mänsklig Frihet. Tackar för ordet

2007-08-21 @ 22:31:17
Postat av: Anna

Jag säger stackars barn!!! Dom vet ju inget annat än detta,det är ju helt sjukt om nån väljer att gå ur detta så är dom inte välkommna i sin familj längre!Man ska väl älska sitt barn över allt annat!//

2007-10-15 @ 10:35:06
Postat av: Erik van der Heeg

Mycket trevlig och intressant artikel om Plymouthbröderna.

Jag håller på med en artikel om den brittiske militären Orde Wingate som man kan säga var grundaren av vad man idag kallar "specialstridskrafter". Det handlade om hans "Special Night Squad" som försvarade judiska jordbrukarfamiljer i Palestina mot arabiska terrorister under 30-talet. (ja, bråken där nere var igång redan då). Hans modell kom att inspirera det brittiska SAS, och sedermera alla länder som har militära specialstyrkor.

De "Exclusive Brethren" i PB kan ju inte bära vapen, men det gjorde ju förvisso Wingate. Man kan säga att det handlade om ett slags kombination mellan PB och ett traditionellt krigarideal som ingick förening hos denne intressante man...

Leta gärna information om honom på nätet - hans liv är lika spännande som en roman eller äventyrsfilm.

2007-10-16 @ 00:33:06
URL: http://vanderheeg.blogspot.com
Postat av: Anki

Hej

Jag läste detta och blev förfärad, att vi i Sverige har religionsfrihet innebär inte att man som man påstår i religionens namn kan strunta i Sveriges lagar. Sträller man inte upp på det lagar som finns i Sverige som kollektiv avtal så är man naturligtvis fri att flytta till något annat land.

Att en religion inte låter en medlem tänka fritt eller vara kritisk säger allt precis som det jag läst om att vill man lämna sekten så mister den personen allt.

Jag skulle önska att sådant här inte fanns

2007-10-16 @ 09:47:48
Postat av: josephine

jag vet inte vad jag ska säga..har suttit och tänkt länge..

2007-10-17 @ 11:26:58
Postat av: Jocke

Tänk på det stackars flickorna som giftsbort. TÄnk på ungarna som blir hjärntvättade. Tänk på det som faktsikt börjar tänak själv och säger nej, de blir utstötta från sin FAMILJ. Detta bborde klassas som själslig misshandel och vara ett hårt straff, minst livstid.

2007-11-06 @ 22:47:38
Postat av: Jörgen Lundqvist

Det står på Wikipedia att rörelsen förbjuder medlemmarna att "kandidera eller rösta i politiska val".
Ändå stödde rörelsen den borgerliga alliansen under valrörelsen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article436884.ab
Hur hänger det ihop?

2007-12-10 @ 07:54:52
Postat av: ADJ

Jag blir jävlig rädd när jag läser allt detta. Hur kan Svenska folket godta detta agerande. Man ska ha en egen vilja och det är svår om man blir uppväxt i denna miljön. I Sverige finns lagar och dom skall följas, passar det inte så är det bara att flytta, eller anpassa dig. Det är lag på att flickor eller pojkar som inte är myndiga (över 18 år) kan inte giftas bort. Och även om dom är över 18 år så har dom en egen vilja, växer man då upp i denna sekt så är man hjärntvätta ifrån början så är det inte lätt. Så jag tycker om man växer upp i dessa förhållande så ska man inte bli "medlem" fören man är över 18 år(och då menar jag en fri uppväxt till dess). Tycker man då det låter som en sund levnads stil så visst då har du gjort ditt val. Och väljer man då att inte gå med så ska man inte bli utesluten ifrån sin FAMILJ. Blod är tjockare en vatten och det kommer man inte ifrån. Man behöver sina föräldrar och syskon när man växer upp.
Jag hoppas att ni nu går med på facket villkor och lever efter den Svenska lagen för det är ju endå där ni är bosatta. Som man säger ta seden ditt ni kommer........

2008-01-27 @ 01:58:09
Postat av: ADJ

Jag igen. Jag läste om Plymouthbröderna på wikipedia.org och där ståd det att:
Medlemmarna måste respektera en lång rad förbud:
se TV, lyssna på radio
läsa skönlitteratur
använda mobiltelefon
ta livförsäkring
läsa vid universitet
kandidera eller rösta i politiska val
bära vapen
vara medlem i fackförening, yrkesförening eller någon grupp med deltagare som inte är medlemmar av kyrkan.
bo i samma hus som icke medlemmar.
Jag har varit med att resa ett hus för medlemmar hos Plymouthbröderna. Derför denna nyfikenhet. Alla hade en egen mobiltelefon och det är det förbjud mot. I detta hus installerade vi en TV anten kabel
och internet kabel. VARFÖR?? det är förbjud mot detta. Och så sitter det enklister lapp på brevlådan där det står ****. Det inne bär att tidningen kommer dit varje dag. Det är också emot eran tro..
Är väldigt tacksam för svar på dessa frågor

2008-01-27 @ 02:15:16
Postat av: Åke Petersson

Själv från Rannäs, Forsheda. Mor från V. Kalset utanför Smålandsstenar, i vars barndomshem vi tillbringade många somrar på 70-talet. I granngården - mina kusiners barndomshem - bodde medlemmar av "sekten". Trevliga, inte så dogmatiska som det ibland låter. Deras barn lekte med våra barn, sade ibland att "Gud tycker inte om radio" men de lyssnade ändå - och föräldrarna tycktes vara förstående. Tyvärr var jag/vi då för "okunniga" för att odla närmare bekantskap med familjen. I Svanaholm fanns också plymottare, men jag har en känsla av att de "hölls på distans" av befolkningen i min omvärld, dom med anknytning till kyrkan och frikyrkorna, som var många på den tiden.
Men jag har ett annat minne av "plymottare" - som jag gärna vill veta mer om. I krigets slutskede kom en tysk familj från ostpreussen vandrande genom byn Rannäs till Torskinge - med boskap och redskap - och bosatte sig på f.d. fiedekomisset Liljenäs vid Bolmens norra strand, som Sydkraft köpt. Fiedekommissarien - som sålt en skogsfastighet under Torskinge Henriksgård till min far på 30-talet - hade kommit på obestånd och fått tillåtelse av kungen att byta bosättning. Nelson hette den tyska familjen, några söner gick senare på lantmannaskolan St.Segerstad med ett par av mina bröder. Har ofta tänkt: plymottare från ostpreussen, på flykt undan ryssarna, vandrande utmed tyska kusten till Danmark, sedan över till Sverige och ända till Liljenäs i Torskinge... Var fick dom sin tro ifrån, hur levde de med den, hur hjälptes de av trosfränder, hur fick de kontakter i Svanaholm och Smålandsstenar, kände de någon, har de kvar sin tro? osv. Jag är skeptisk till samfundet - men skulle bli glad om någon kunde berätta. Tro försätter berg - eller hur man säger - men håller den verkligen ända från Kaliningrad till Liljenäs? Blir glad om någon från familjen berättar.
Mvh/ Åke P i Lund

2008-04-08 @ 00:52:23
Postat av: Carolina

hej,
jag ska skriva ett skolarbete om Plymouthbröderna och undrar lite om vart du har fått dina källor ifrån ur den här texten?

svara gärna inne på min blogg.
kram.

2008-05-25 @ 22:54:06
URL: http://cheersdarling.blogg.se
Postat av: polly

hehe. ja de är ju så roliga! hade 2st i min klass på låg o mellanstadiet. fniss. tror de måste välja om de vill gå ur när de är 12 eller 13 år!

2009-07-29 @ 19:36:34
URL: http://polly.webblogg.se/
Postat av: Jocke

Jobbar med Plymottare i min näringsverksamhet.

Fattar inte riktigt var alla förbud kommer in?

Dom har mobiltelefoner, datorer, barn i vanlig skola.

TV vet jag ej för jag har inte varit hemma hos dom.

Mycket trevliga och håller sina ord ett handslag räcker oftast.

Men att inte sluta skriftliga avtal förstår jag inte heller för det gör dom hela tiden i och med att dom är företagare.

Som sagt mycket trevliga mycket lugna.

Facket är sant där är det stopp MEN det är INTE lag på kollektivavtal.

Så alla som säger att "svensklag...kollektivavtal..osv" har fel

Det är inte olagligt att vara utan kollektivavtal.

Och man kan aldrig äta med dom det verkar vara hårt.

Gjorde bort mej en gång vid en uppgörelse och tog med mej tårta för att fira efter men jag fick själv äta.

Det gick visst att dom tittade på och drack "en slät kopp" medan jag glufsade i mej.

Dock tog dom hem tårtan som blev kvar hem till sej.

2011-04-14 @ 16:17:08
Postat av: Stina

Jag jobbar i Smålandsstenar och träffar många plymisar, som vi säger, varje dag. Trevligare människor får man leta efter. Visst har de sina konstiga regler men jag anser att de trots detta anpassat sig väldigt bra till det samhälle som vi lever i idag. I sina företag använder de datorer och liknande, vilket jag tycker ändå visar på ett relativt sunt beteende. De är villiga att acceptera den tiden som ändå är nutiden.

Att jag accepterar och respekterar dem betyder inte att jag tycker att de lever rätt. Detta faktum att barnen blir drabbade och egentligen inte får något val i frågor som vem de ska gifta sig med, vilken skola de ska gå i osv. tycker jag är fel men det är inte min plats att döma dem.

Jag hoppas bara att de en dag ska förstå att deras livsstil inte är fullt ut bra för människors fria vilja, för deras eget bästa. De är härliga människor som förtjänar att få leva under "normala" förhållanden.

2011-09-23 @ 14:12:56
Postat av: Anders Eriksson

Hej! De kanske sköter sig, men vad har barnen för val och frihet? Ingen!

Jag är uppväxt i Sm.stenar och kan en hel del om dem. Bland annat bott granne med en avhoppad, som då inte hade träffat sina barn på MÅNGA år.

Sekten är rena barnfängelser.

Sedan att de inte engagerar sig politiskt är rent skitsnack. De stöttade alliansen i förra valet.

Också det ren fakta.

Tycker du borde hålla dig till fakta och berätta sanningen om denna sekt, som fördärvar liv!

Mvh Anders Eriksson

2011-12-08 @ 03:22:11
Postat av: TOMPA

Tänk om någon medlem av sekten läser detta nu, då hamnar han eller hon kanske i helvetet...

2011-12-14 @ 23:36:18
Postat av: Anders Karlsson

Plysch, plymontare, plymisar eller dom där som dom ofta kallas, men som sagt kärt barn har många namn.

Jag är oxå uppväxt i Smstenar med PB runt omkring mig dagligen och har genomlevt samtliga "spökhistorier" om våra vänner.

Naturligtvis är en del av dom helt sanna, men en del av dom är helt befängda, de har ju t ex både telefon, fax, mobiler och internetanslutna datorer idag och jag tycker nog att jag fått en något öppnare inställning till denna gruppering efter att sett att många av de kvinnliga PBs har fått och börjat cykla runt i byn, detta visar ju att dom inte är helt onåbara för tidens utveckling.

Nä, det som jag däremot reagerar över är utvecklingen med deras egen friskola (Laboraskolan AB), det är här jag tycker att det spårar ur lite, vi har ju som sagt mkt liten insyn i deras gudsutövande och hur de sköter sin församling, men än värre blir det ju i denna skolan, enligt skollagen skall alla barn ha samma chans att upptas i en friskola, men, när jag som ett "socialt experiment" vidtalade herrarna Åkesson och Nyqvist med att jag ville flytta över mina två pojkar 11 o 14 år till en skola med fasta kristna värderingar, ja, då såg det ut som dom svalt stekta citroner och dom började stamma om ansökningshandlingar och höga terminsavgifter osv, jag hörde aldrig från dom mer i ärendet.

Idag skriver Aftonbladet på förstasidan om den sk Sekt-skolan och hur tjejerna behandlas där, tror jag läste på PBs hemsida om lika värde och jämställdhet, se själva:



http://www.plymouthbroderna.org/



Summa sumarum kan man väl säga att vi levt sida vid sida i samhället och de är en del av samhället, dock med kristna värderingar som är så ytterliga att vi har svårt att förstå dom, detta vänder jag mig inte mot, men att man mer eller mindre hjärntvättar barnen och inte ger dom möjlighet till aktivt deltagande i övriga samhällsaktiviteter som kan ge dom kunskap och erfarenhet att granska sig själva och sin församling på ett nyktert sätt, ja, det stör mig.

Min uppfattning är att PB skulle vinna på att öppna sig och att tillåta medlemmarna till ett något mer kritiskt tänkande.

2012-04-02 @ 12:35:32
Postat av: Rastlittapy

http://vtyupdr.com - FFCDck - wfKFUZdWyOite , http://iluubcb.com

2013-02-15 @ 23:32:09
URL: http://hjaqcubwsj.com
Postat av: upsemnprearge

:-, :-?

2013-03-16 @ 17:47:53
URL: http://carrosemotos.net/profile/darrylrain

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback