Skräckblandad förtjusning

Min blogg har fyllt ett år. Det är inget jag uppmärksammar något särskilt utan kan bara konstatera att det blev mer seriösa diskussioner om livet och mindre humor (ja t.o.m. mindre sport) än jag hade trott. Bilder har jag varit alltför sparsam med också, så det ska det bli ändring på.

I helgen var det ett mycket större jubileum, nämligen min och
min ängels tvåårsdag!!! Detta firade vi genom att hälsa på min syster och hennes man i Västerås. Helgen bestod bl.a. av god mat (lammkött... men i sin mer kulinariska betydelse) och mycket kul lekande med ett radiostyrt flygplan av frigolit (omöjligt att förstöra, lätt att krascha). Vi såg också en mycket skön film som heter "Lucky number Slevin", ganska smart även om vi lyckades räkna ut slutet (oj det lät skrytsamt. Jag menar inte att vi är så väldigt smarta...eller gör jag det?...hmmmn). Slutligen så flög vi själva i ett litet vingligt (ganska roligt ord i förhållande till ett plan) halvsegelflygplan (finns väl inget sånt ord, men tänk på en halvackustisk gitarr så kanske ni förstår vad jag menar).

Innan denna flygupplevelse så visste jag inte riktigt vad uttrycket "skräckblandad förtjusning" innebar! Det vet jag nu. Att sitta i ett sånt litet flygplan uppe i luften slår ut alla åkattraktioner jag någonsin åkt på tivoli. Man känner varenda rörelse och är man höjdrädd som jag är det inte bara fantastiskt utan även otäckt som attan:-) En missuppfattning ledde till den mest tydliga skräckblandade förtjusningen hittills i mitt liv. Erik (min systers man) frågade om det var dags för lite magkittel (inte en kittel i betydelsen gryta utan kittel som i att det kittlar i magen). Jag trodde dock att han frågade om det hade varit något magkittel än, och jag svarade: "Ja, hela tiden"!!! Därefter kastade han planet först rätt upp och sedan rätt ner (och detta väldigt snabbt). Jag skrek och försökte i panik hitta något att hålla i, men oj vilken upplevelse (det snurrar faktiskt i huvudet t.o.m. när jag skriver om det)!!! En liknande upplevelse skedde då han skulle visa hur planet fungerar om hastigheten är för låg "Då slutar reglaten att fungera och man kan inte kontrollera planet och så faller vi....!!!!" Sedan kom vi ju upp i hastighet och han kunde kontrollera planet igen, men det kunde han ju berättat tidigare:-)

Nedan ser ni planet och min syster. Jag var inte nervös innan flygningen
även om det ser ut så:-)
27521-2

Så till fotbollsmatchen som spelades i helgen. Sverige mot Spanien. Sverige, som inte var så bra i VM och som inte visat någon större form i pr (vissa stunder mot Lettland). Sverige utan Zlatan, som visserligen inte är på topp och Sverige med en mycket kritiserad förbundskapten (iaf av media och Mellberg). Detta landslag visade enorm klass i lördags. Målsumparen Elmander (från Alingsås) gjorde mål rredan efter nio minuter och sprang sedan lika mycket som han brukar. Matchens intryck var då han tog fart från halva plan, snodde bollen (med lite hjälp av domarens obstruktion) och flög fram tills han dundrade ett skott i ribban! Sveriges försvar såg stabilt ut och Mikael Nillsson var helt suverän på sin kant (han var riktigt bra redan mot Lettland), inga bekymmer om högerkanten inte. Spanien försökte anfalla där, men Alex och Nilsson höll tätt. Spanien hade en hel del boll och skapade fyra-fem riktigt heta målchanser, men det var Sveriges dag och Shabaan visade att vi även på målvaktssidan har det riktigt bra beställt. (Linderoth stod dock för matchens räddning). Allbäck gjorde mål igen och han har inte gjort många dåliga landskamper. Roligast tycker jag det var att se Anders Svensson, som visade att han fortfarande håller hög internationell klass. Skönt dock att han är avstängd på onsdag så han och Källström får en match var utan att Svensson blir petad. Zlatan saknas inte i den här typen av match, men jag vill ha tillbaka honom till matcher då vi ska hålla boll och komma igenom trånga försvar.


Kommentarer
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Visst var det en grymt skön seger! Och så är jag en avundsjuk på flygturen, den verkar ha varit grym:)

2006-10-09 @ 14:34:55
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Grymt grymt sa grisen. (I fortsättningen ska jag försöka att variera mina adjektiv:)

2006-10-09 @ 14:36:10
Postat av: stina

fast grymt är ett grymt användbart ord :)

daniel var duktig som hoppade in i planet utan att tveka.. trots sin höjdrädsla :)

2006-10-09 @ 15:10:53
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Förresten, angående Elmander och Alingsås. Såg du svt-s inslag efterår där Chris Härenstam noga poängterade att Elmander är från Alingsås? Undrar om det påpekandet beror på att även den gode Chris kommer från potatisstaden? :-)

2006-10-09 @ 18:43:52
Postat av: stina

jag vet inte vem chris är men det är klart att potatisarna håller ihop :) jag är en stolt potatisstadare själv ju :) eller ja.. nåt åt det hållet iaf! :)

2006-10-09 @ 20:23:32
Postat av: hannie

chris är magnus son! ja, den magnus!

häftigt o flyga. jag har bara flygat med ryanair.

2006-10-09 @ 21:01:00
Postat av: stina

tänkte nog att dom var släkt.. men jag vet inte hur chris ser ut.. eller så vet jag det bara att jag inte fattat att det är chris. visste dock itne att han kom från alinge texas. häftiga grejjer.

2006-10-09 @ 21:13:03
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Mina källor hävdar att de är släkt, inte far och son (se länk).

Postat av: hannie

säkert är det rätt. jag tog bara för givet att det var det släktskapet dom hade. dom är ju lite lika ändå.

2006-10-10 @ 16:56:43
Postat av: hannie

oj, det var på låååångt håll ju.

2006-10-10 @ 16:57:25
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Antagligen finns det någon gen i släkten som ger ett specifikt Härenstamutseende:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback