friend of the night

Det går mot ljusare tider och har så gjort ett tag nu. Den snön som var fram tills igår lyste och myste upp världen ännu mer. Själv känner jag mig friare och mer fylld av hopp och livsglädje än på länge. Min nyvunna frihet kommer jag bl.a. fira med att se mer på film igen och att bli mer aktiv här på bloggen. Ni kommer snart få läsa fler av mina lite längre bloggar där jag ska ta upp en del ämnen som jag tänkt på länge, men som det inte blivit av att jag skrivit om.

Anledningen till min frihetskänsla då....? Jag är helt färdig med studierna!!! Jag behöver inte plugga mer. Nu kan jag läsa intressant litteratur bara för att det är skoj! (plötsligt känns min litteratur som nöjesläsning) Jag avslutade min tid på universitetet i måndags då jag fick mina sista 5 poäng via en muntlig tenta på Norden under mellankrigstiden och jag är verkligen helt klar.

Vidare så har jag jobb varje dag, solen skiner, det är mycket sport på TV och jag ska snart gifta mig!!! :-) (nässmilleyn regerar, eller "äger" som mina elever brukar säga)



Språkförbistringar är kul! Första gången jag hörde låten "
fiskpinnar" skrattade jag ganska mycket. (andra liknande är t.ex. hatten är din) Det är kul när ord liknar varandra och låter som något helt annat på olika språk. Allra roligast är det nog med namn som låter konstigt. Alla älskar vi ju forskaren Ljiljana Bajs, inte för att hon verkar konstig på något sätt utan för att hennes efternamn ändå blir rätt skoj på svenska. Länge fanns det också en skådespelare på Imdb som hette Maks Bajs, men numera har de bytt stavningen till Bajc (vilket verkar vara de vanliga slovenska stavningen) och han har inte längre någon rollkaraktär som heter Korv Brunovic. Antagligen var detta inte riktiga språkförbistringar utan svenskar som busat med sidan. Se diskussion här. (OBS! Jag uppmanar definitivt inte till någon mobbing här, man kan ju inte hjälpa att ens namn låter roligt på ett annat språk och har man lite självdistans tror jag de flesta kan ta att deras namn blir lite roliga, liksom våra ofta kan bli roliga någon annanstans. Det enda som kan bli dumt är i skolan då sådana namn förstås kan leda till mobbing) Ett annat namn som fick lite problem i Sverige var förstås bilen Honda Fitta.

Språkförbistringar sker förstås också på andra hållet. Särskilt väl har jag upptäckt detta i samband med Danmark. Orden knäppa, knalla, bolla, pula o.s.v. betyder alla samma sak på danska och roliga missförstånd kan uppstå. Jag har flera gånger frågat killarna i Campsite om vi ska ut och bolla (de älskar att spela boll) och detta låter inte så bra i deras öron. En annan sak man ska undvika att säga till en dansk är "Vill du ha en klunk?" eller ännu värre "Kan jag få en klunk?". Klunk är nämligen inget annat än en pung för danskarna. Så om du ska säga meningen: "Oj titta en mås (stjärt), det påminner mig om att jag måste knalla bort till mina knäppa vänner och bolla lite på gräsplanen så att vi blir törstiga och behöver en klunk vatten." Så undvik då att vara i Danmark när du säger den :-) (Om man nu någonsin känner behovet av att säga så)

Allra roligast tycker jag dock är när vi själva har gett konstiga namn på saker och ting. Att utländska namn kan bli roliga är ju inte så konstigt då de ju får en helt annan innebörd på ett annat språk, men ibland undrar man över hur vissa ortsnamn i Sverige kommit till. Eller vad sägs om? :

Kuballe (Bohuslän)
Rumpsjön (Dalarna)
Kåtebol (Dalsland)
Lem (Gästrikland)
Röven (Hälsingland)
Mensträsk (Norrbotten)
Kvinnaböske (Skåne)
Pung (Småland)

Dessa är de allra snuskigaste (tyvärr hittade jag bara snuskiga när jag sökte på nätet), men det är ju inte bara snusk som är roligt. Ortsnamn som Köttkulla i Västergötland låter bara så dumt!


Den där Zlatan, visst fick han ett straff som inte ens skulle delats ut på en skolresa (de var ju inte ens fulla), men om han ska bojkotta landslaget så länge Lagerbäck är kvar känns han lite som om han fortfarande får åka på skolresor. Det är väldigt synd för han är sjukt bra just nu.

Hoppas Rosenberg får en nytändning i sin nya klubb.

Vi har verkligen världens bästa slalomlandslag och Tärnaby är värre än Ö-vik när det gäller talanger!

Friend of the night är kanske förra årets bästa låt. (Bättre än Stenmark iaf:-)

Nu måste jag köpa en skiva med Saxon Shore

Överlägset roligast just nu är det här. Hur kunde hon bära svanarna? De bits ju och kan döda en människa om de blir arga! Och hur kunde hon ha dem i lägenheten utan att någon märkte något??? :-)

Kommentarer
Postat av: stina

jag tror hon är lite av en svandam själv.. mystiskt är det iaf. men mest konstigt.

jag är så glad att du är klar :) roligt att du ska blogga lite mer framöver också!

2007-02-01 @ 15:28:21
Postat av: stina

just ja.. bögared finns ju också, utanför alingsås om jag inte minns fel...

2007-02-01 @ 15:30:43
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Glöm inte Sexdrega! :)

Svankvinnan är klart konstig, jag kan heller inte begripa.

Bra med fler bloggar förresten!

2007-02-01 @ 16:14:25
Postat av: Mats-Olas Fanclub

För övrigt så har jag inte hört Friend of the night, men instämmer i att saxon shore är bra:)

2007-02-01 @ 23:33:10
Postat av: Robodan

Friend of the night finns med på Mogwais nya skiva, den är sjuukt grym!

2007-02-02 @ 16:58:54
Postat av: Lina

på tal om konstiga ord. Ordboken vi fick av er när vi skulle flytta heter "fickordbok". På tyska betyder det nåt helt annat. Vilket de borde tänkt på som kom på namnen. Varför inte miniordbok eller nåt.
Jaja. Nu ses vi snart!
Kram

Postat av: Robodan

Hehe, jo ficken är ju ett ord man ska undvika!

2007-02-03 @ 13:50:18
Postat av: hannie

jag kan inte tyska...

urkul att du är helt klar! det måste kännas underbart juh!

2007-02-06 @ 19:02:56
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Blogga mera!!! :)

2007-02-08 @ 00:36:28
Postat av: stina

ja, blogga mera! du har ju loooovat!

2007-02-08 @ 17:08:33
Postat av: Robodan

egentligen är det ju ännu roligare med ortsnamn som t.ex. Frankrike i Jämtland!

2007-02-13 @ 12:15:31
Postat av: Elin

*he he* Mitt namn betyder (ko)juver på uzbekiska, så folk där kommer nog att skratta gott åt mitt namn också :)

2007-03-08 @ 12:22:09
URL: http://elinl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback