Ont skall med ont fördrivas

Jag har just dragit ut två visdomständer. Jag drog ut en i överkäken precis före jul och det gick toksmidigt, så nu tänkte jag nog att detta skulle gå fina fisken, men icke sa Nikodemus!!! Bara det att jag fick ta fem sprutor i munnen var riktigt olidligt och sedan gjorde det ändå riktigt ont genom bedövningen när hon krossade och vred om minut efter minut innan uslingen i nederkäken gav med sig. Den i överkäken gick väl hyfsat smidigt den här gången också. Men det värsta var ändå eftermälet; när bedövningen släppte. Jag hade en erskalerande smärta, trots massor av alvedon, som ledde till i feberyra, halsont och sömnbrist. Men nu när det hela börjar avta känns det ändå toppen att slippa de där tänderna en gång för alla!!!

Det här med att fördriva ont med ont är annars ingen lysande idé. Jag är inget fan av dödsstraffet och tycker det är riktigt sjukt att man nu kan se Saddam Husseins hängning på nätet. Visst var han en avskyvärd diktator, men vad vinner man på att släcka ännu ett människoliv? Att USA satt honom på presidentposten och bidragit till hans död (dömd av irakierna tillslut) gör inte saken bättre, men visst kan man ändå förstå ibland. Så sent som idag träffade jag en elev vars morbror mördats av Saddam. Ja livet är ibland fyllt av ondska.

Vintern är en annan stooor besvikelse. Det är absurt att se hur det i början av Januari kan visa 10+ på termometern. Även om förstås växthuseffekten inte kan generera 15 grader från en vinter till en annan, så tycker man att en sådan här vinter borde få företag och andra att börja tänka på refrängen (så att säga). Vi kan inte fortsätta förstöra vår natur så här. Vi i väst bär det största ansvaret!!! Vi får f.ö. tacka killar som Fuglesang för att vi kan veta så pass mycket om växthuseffekten (detta är en liten känga till de som hävdar att alla miljarder som satsas på rymdforskning är slöseri med pengar. Oh nej krigsindustri, fallskärmar och Rivaldos lön. Där har ni slöseriet!)

Sportårskrönikan var den sämsta jag sett någonsin även om Kjell Kjellman är lite rolig ibland (Jörgen Mörbäck också, men det är ju sjukt vilken stor plats han fick för att inte tala om ballett för hockeylag).

Anja Pärson verkar vara i bra form. Jag hoppas inte Pops &:co knäcker henne. Slalom är en chansgren. Klart man vurpar ibland. 

Tour the Ski var faktiskt ganska kul.

Bäckström var bra i JVM, hela laget var bra. De saknade bara det där lilla sista. Tycker de borde fått ett brons.

För övrigt anser jag att Tre Kronor borde få Jerringpriset! 

Kommentarer
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Givetvis ska tre kronor ha Jerringpriset, och jag tror att de får det också. Fast Klüft brukar vara populär i stugorna, så jag är inte säker.

Årskrönikan var fantastiskt dålig, som krönika betraktad i alla fall. Eller ja, den var för mycket krönika och tråkigt personligt Kjellmangnäll och för lite referat. En bra sportårskrönika ska vara så mycket referat som möjligt, tror jag. Mörnbäck var hopplöst irriterande.

Egentligen var kanske inte krönikan så dålig i sig, som en timmas teveunderhållning för måttligt sportintresserade och så. Men för oss som samlar på krönikor var den usel, alldeles för lite idrottsbilder. Och det är ju faktiskt idrotten man vill komma ihåg, inte Kjells gnäll.

Visdomständer är ett korkat påfund.

2007-01-09 @ 21:32:48
Postat av: Robodan

Precis vad jag menar om både visdomständer och krönikan. som reportage i Sportspegeln hade en hel del av krönikan varit helt OK, bra nästan, men som sportårskrönika var det uselt!

2007-01-09 @ 23:23:26
Postat av: stina

men nu är dom borta! (benet???? nej nej. gipset). hoppas att du har mindre ont idag lilla stackare.

2007-01-10 @ 09:23:11
Postat av: hannie

oj, inte visste jg att det kunde va så jobbigt att ta ut tänder. usch och fy. jag har bara dragit ut en tand, och det var en mjölktand, alltså inga djupa rötter, men det var äckligt ändå.

tour de ski var skoj, men jag tyckte synd om dom som fick åka uppför en skidbacke. galet påfund. de åkte ju inte skidor, gick ju bara.

2007-01-10 @ 11:35:56
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Det bidde inget jerringpris till tre kronor konstigt nog. Att Kallur skulle ta hem det var en skräll för mig, men i popularitetstävlingar allt hända:)

2007-01-16 @ 01:05:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback