Real life motion picture

Jag älskar verkligen film. Åtskilliga filmer genom åren har gett mig upplevelser och tankar att bära med sig. Jag är ju lite galen och har därför lagt ut delar av min ständigt föränderliga 500-lista här på bloggen. Jag påminner om Rob Gordon i High Fidelity på så sätt att jag gärna gör listor av allt. Även om film är otroligt svårt att bedöma och sätta betyg på (ungefär lika svårt som att betygsätta sina elever), så älskar jag att göra det. Och kan man sätta betyg på bästa kram eller godaste must, så är ju inte film mycket konstigare:-) 

Jag beaktar det mesta när jag ser en film. Själva historien och eventuella budskap är oftast det allra viktigaste tätt följt av skådespelarnas insatser, men ibland kan ljussättning, musik, klippning eller en genialt rolig scen också ställa en film i ett annat ljus. Därför finns alla kategorier film med på min lista även om de starka dramafilmerna (t.ex. Gökboet) tenderar att ligga högre upp. Jag älskar när man exprimenterar med själva filmmediet (som i the Others där man vänder på det mesta i skräck/thrillergenren) och en lurig och/eller konstnärlig film är ibland ett mästerverk (Magnolia och Big Fish är bra nära). Samtidigt kan den enklaste film också vara mästerlig på sitt sätt (Diktatorn). Bäst tycker jag fortafarande musikal/dogma/tragedin Dancer in the dark är.

Den senaste i raden av höjdarrullar är trollkarlsfilmen Prestige. Den är verkligen magisk. Filmen är full av riktiga kanonskådisar och har en mycket smart story fylld av vändningar. Se den, och fundera sedan på om ni verkligen fattade. Den har ett mycket intressant slut, som jag diskuterat en del på
filmtipset.  (leta upp Robodan för att finna alla mina betyg på alla filmer jag någonsin sett)



I måndags var det gullbaggegala och den var stundtals rolig och intressant. Cecilia Frode var iaf riktigt rolig och jag tycker det var underbart att svensk barnfilm kammade hem storkovan. Tyvärr ligger jag rejält efter när det gäller svensk film och hade inte ens sett hälften den här gången, men förortsungar ska jag definitivt se nu. Annars kändes det som ett ovanligt skralt svenskt filmår. 

Film kan ju vara otroligt dålig också, såg tredje vågen på TV för någon dag sedan och det var verkligen pinsamt. Jag tycker om svensk film och då särskilt en del av vår humor, men också andra riktigt bra filmer har producerats här. Ändå tycker man minst varannan svensk film är ett bottennapp. Jag tror inte vi har fler dåliga filmer än någon annan, men man märker nog tydligare bl.a. skådespelarnas brister på sitt eget språk.

Jag måste erkänna att Oscarsgalan för mig känns betydligt intressantare och det är ju inte så konstigt eftersom den blivit lite av hela världens gala. Grymt kul att höjdarrullen Efter Bryllupet är nominerad! Har ni inte sett den heller så se den!!!

Ikväll ska vi ha filmkväll med ett gäng och då ska vi se Crash, denna geniala flerstoryfilm blir mitt sista tips för den här gången. Filmen handlar om fördomar och krockar på ett lysande sätt. Ibland krashar vår världsbild!

Jag älskar film!

Kommentarer
Postat av: stina

du har gammal stavning på guld du. gull :)

som vanligt håller jag med i ungefär allt du skrivit och så... nu måste vi göra om vårt hem till en bio på nåt sätt :)

å förlåt att jag förstödre mord-scenen i tredje vågen för dig :)

2007-01-24 @ 17:04:14
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Att svenska filmer känns sämre beror nog på att man har sett de flesta. När det gäller utländska filmer så filtreras ju det allra mesta bort, och kvar blir bara de bra filmerna. (och kanske en del skräp också:) En stor andel (de flesta?) svenskproducerade filmerna hamnar ju på svensk teve så småningom.

Annars så måste jag verkligen ta tag i mitt filmtittande, det finns så otroligt många filmer som jag borde se. Men det är ju mitt problem:)

2007-01-24 @ 17:19:16
Postat av: Robodan

Hehe, den blev inte mycket sämre av det, scenen alltså!

Ja, jag har visst skrivit gull, det får stå kvar:-)

Har ni förresten tänkt på hur fula de flesta priser som finns är? Och en skalbagge eller en get??? Kan de inte komma på något bättre, som t.ex. guldpalmen de har i Cannes?

2007-01-24 @ 17:21:42
Postat av: Robodan

Javisst är det så Matsola, vi slipper en hel del av det amerikanska och brittiska skräpet och när det gäller typ brasiliansk, koreansk film o.s.v. är det ju bara de allra bästa filmerna som tar sig hit.

2007-01-24 @ 17:29:15
Postat av: hannie

ja, fy så mycket filmer det finns jag vill se. jag har inte sett, the prestige, dancer in the dark lr crash. shame on me!

2007-01-24 @ 22:57:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback