Bara sport, bara sport, bara massor utav sport...

Det är underbart soligt ute. Jag kommer på mig själv med att känna det som att jag är på väg till en landskamp i fotboll hela tiden. Jag är helt enkelt en sportnörd. När en solig dag automatiskt leder tankarna till sport så har det gått långt. Därför är det nu dags att skriva av mig lite om sport. Jag ska posta mitt långa inlägg om kyrka och tro snart, men jag har sådana prestationskrav på mig själv så det blir liksom inte av.


SM-slutspelet är igång och jag har inte varit så inne i det sedan 1999. Den tydligaste förklaringen är förstås att Brynäs för en gångs skull är med och dessutom med ordentligt. Imponerande av Linköping igår för övrigt (för att inte tala om Färjestad). Det var otroligt kul med unga Patrik Blomdahl som tidigare mest var känd för att kunna göra något byte ibland och gruffa runt lite, men som nu satte ett äkta hattrick och är uppe i fem slutspelsmål fast han inte gjorde ett enda i serien. Skulle vara kul att gå på en match framåt.

Annars tycker jag att studiofolket på Canal + och "experten" Niklas Wikegård imponerar i allt mindre grad. Misstförstå mig inte; jag gillar Wikegård skarpt och tycker att han och Jidhe tillsammans bjuder på fin TV-underhållning. Men jag börjar undra om han verkligen kan så särskilt mycket. Jo, det kan han k´ju förstås. Han har ju varit tränare och vet hur man ska peppa ett lag o.s.v. (har visserligen inga större reultat i bagaget men ändå). Men i konsten att analysera ishockey står han sig ganska slätt tycker jag. Han övervärderar de spelartyper han älskar som Jonathan Hedström, Mikael Renberg o.s.v. och verkar tycka att den enda riktigt bra hockeyn är den som spelas med handskar i ansiktet och klubbor i nacken. Hans uttalande igår om att Modo och Timrå spelade den enda heta kvartsfinalen var ganska fånigt. Det har ju varit bra hockey, hett och dramatiskt även i de andra (inte så dramatiskt i FBK-Mora kanske), iaf enligt mig:-) Wikegård höjde tidigare under säsongen det ökända tacklingspriset till skyarna, ett pris som hockeyförbundet fick ta tillbaka eftersom det uppmuntrade till våld. Personligen anser jag att det bara är töntigt att slåss på plan. Spela tufft, ja! Spela fult, absolut inte. Tomas Surovy gjorde verkligen bort sig igår t.ex. Calle Johansson på canal + är ganska duktig men jag tycker att han borde kunna se mer än hur ett lag agerar på plan och framförallt så handlar det inte bara om backar:-)

För övrigt verkar Bäckström vara i grym form.

Alla skid-VM är avverkade sedan ett tag och det var kul underhållning med mer än hyfsade svenska resultat även om vi rök på ett par fjärdeplatser. Det framgår allt mer tydligt hur de nya längdreglerna förstört för sporten. Jag tycker om sprint och även sprintstafett har sin charm. Men antingen masstarten eller dubbeljakten måste bort. Helst båda! Jag saknar en riktig femmil där det inte är en klunga hela vägen tills någon spurtar sista kilometern (t.o.m. vasaloppet blev så den här gången). det är så sjukt tråkigt att titta på och det känns inte som att det finns någon tävling för de uthålliga skidkungarna längre. Jag älskade den gamla riktiga jaktstarten (den som finns kvar i skidskytte). den borde återinföras. 

En annan sak som framgår med allt större tydlighet var vilken tokmiss svenska dagbladet gjorde när de gav Anja Pärson bragdguldet ifjol. För det första var det ju vikt åt tre kronor som vunnit både OS-guld (bara det borde räckt) och VM-guld samma år. En oslagbar prestation. Får man inte bragdguld för det är det omöjligt för en hockeyspelare att få det. För det andra så ska ju Anja ha det i år. För årets säsong är ju otrolig. Inte en seger på hela världscvupen varken före eller efter VM. Men i VM på hemmaplan tar hon tre guld och lyckas dessutom stå upp i två slalomåk (tre med kombinationen) och ta ett brons. Helt fantastiskt! Nu efter VM fortsäter hon att ramla.

En annan reflektion jag gjorde under vinter-VM:n (säger man så?) var hur två nya grenar skapade en härlig lagkänsla över könsgränserna, vilket var ett trevligt tillskott till en jämlikare idrottsvärld (där det återfinns en hel del fånerier när det gäller t.ex. prispengar och där herrarna alltid måste åka lite längre). Den gemensamma skidskyttestafetten var enormt kul att se på och den gynnade dessutom Sverige enormt:-) Lagtävlingen i alpina VM var också riktigt kul (inte första gången den hålls). Jag gillar det skarpt!

Slutligen till fotbollen. Jag som skriver under på att media och i synnerhet TV4 blivit Henke Larsson-galna måste ändå erkänna hans storhet. Det är få svenskar (iaf i modern tid) som spelat på den nivån han gjort. Han har gjort fina säsonger i både Barcelona (med CL-finalen som topp) och en kort nu i Man Utd. Lägg till hans målfyrverkeri i Celtic och en hel del kalasmatcher i blågult. Han är dessutom en lojal spelare som springer och skapar ytor åt andra, han har blick för spelet och är ingen diva. En värdig representant för Sverige.

Vår andra stora anfallsstjräna heter Zlatan. Han är riktigt bra just nu, men på något sätt är han svårare att ta till sig. Han bråkar och får en del onödiga gula kort (vissa oförtjänt dock), han har t.o.m. skallat spelare. Han divar sig och agerar ibland riktigt barnsligt. Hans bojkott av landslaget var på mycket låg nivå, men ändå... Jag måste erkänna att hela mitt sug efter landslagsfotboll och hela min tilltro tioll svenska landslaget höjdes mer än ett snäpp när Zlatan kom tillbaka. Han är ju sjukt bra och har i sina bästa stunder varit otroligt viktig. Då visar han dessutom upp lojala egenskaper, löpstyrka och blick för spelet tillsammans med hans underbara teknik. Jag blev mycket glad att se när han inte deltog i slagsmålet efter Valenciamatchen. Kanske är det medias sätt att göra Zlatan till nästan ett gudaväsen (det är ju vi människor iofs) som påverkar en för mycket. Media verkar bara ha två lägen. En älskad superstjärna på Pelénivå eller en hatad superstjärna som borde åttalas. Nu vill aftonbladet mena att Zlatan är världens bästa forward. Visst han är bra, men hallå!!! Inte ett enda mål i CL och ingen är bättre än Drogba vill jag mena.

Nog med sport på denna blogg för ett tag;-) 

Kommentarer
Postat av: stina

usch nej, zlatan har jag inte mycket till övers för. säkert mycket medias fel.. men jag har inte så mycket till övers för media heller så :)

din nya jacka är finfin!

Postat av: Mats-Olas Fanclub

På en blogg får man skriva hur dåligt man vill, så känn ingen press på att skriva bra. Själv la jag ner det där med att skriva bra för ett tag sedan:)

Sedan kan jag bara hålla med om bragdguldet, givetvis är det i år som Anja skulle haft det.

2007-03-13 @ 17:25:07
Postat av: Lina

Jag håller givetvis med om att Henke är fantastisk!

Zlatan borde bojkotta landslaget lite till enligt mig. Zlatan borde absolut fått närvara vid sin systers bröllop!

Annars kan jag bara säga att jag håller på HÅÅÅÅÅVEEEE!

2007-03-13 @ 18:51:42
URL: http://linasjoblom.blogg.se
Postat av: Robodan

Jag hänger inte med på det där om systerns bröllop. Jag känner inte till historien, men det har väl inte med bojkotten att göra iaf?
Enligt mig är landslaget en ära som man inte kan ställa en massa krav på, men jag känner som sagt inte till historien.
HV vinner nog tillslut. De såg starka ut senast iaf Davidsson och Åkerman. Jämtin har jag inte mycket till övers för.

2007-03-13 @ 21:17:21
Postat av: Robodan

Nu hittade jag det och kom ihåg. Han ska inte ha fått ledigt för att det var kvalmatch när hans syster gifte sig. Ja det borde han väl fått ledigt ifrån. Fast jag har då aldrig hört talas om att en spelare inte är tillgänglig av sådana skäl. Men visst sin systers bröllop vill man ju inte behöva missa.

sjukt dålig taiming av systern:-)

2007-03-13 @ 21:22:13
Postat av: Robodan

japp, japp. Jag är iaf glad att han är tillbaka och hoppas på succé:-)

2007-03-13 @ 21:30:43
Postat av: Lina

hehe, ja vi skyller allt på systern.

Jag håller med om att Landslaget är en ära, men om man önskar få ledigt för att gå på sin systers bröllop tycker jag att man borde få det.
Bojkotten tror jag även kan bero på att han just har blivit pappa och kanske vill vara nära sin son första tiden.

oavsett så är han tillbaka nu och jag tror att han är behövd!

Synd att man ska flytta hem, annars hade det vara kul å se EM på hemmaplan, men vem vet det kanske man gör ändå...

2007-03-14 @ 08:51:05
URL: http://linasjoblom.blogg.se
Postat av: Robodan

Japp EM i Österrike vore häftigt och jag tror också att det finns mycket mer i den där bojkotten än vad vi får veta av våra "kära" medier. Barnet och viktiga matcher i Italien kan mycket väl ha spelat in.

2007-03-14 @ 22:34:41
Postat av: hannie

vikegård visade ju i "på spåret" att han inte kunde mycket i största allmänhet. det är synd om människorna...

heja hv!

2007-03-15 @ 21:27:11
Postat av: Mats-Olas Fanclub

Blogga oftare!!! :)

2007-03-26 @ 21:00:42
Postat av: stina

jaaa. blogga oftare, koftare, softare:)

2007-03-26 @ 21:39:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback