Pirates of our time

Nu har jag inte skrivit här på länge. Det är svårt att hinna med nu när man jobbar på sitt första riktiga SO-jobb. Men nu är det dags att skeppa iväg ett vågat inlägg på djupt vatten. Jag kommer kanske att segla iväg litegrann men hoppas att ni är med på båten, när jag nu sjösätter det hela:

Det finns en sida på nätet, som vi väl alla känner till, som heter Pirate Bay. Jag ska billigt erkänna att även om jag inte principiellt är för nedladdning och inte praktiserar det i någon högre grad, så har jag använt mig av deras tjänster ett par gånger. Jag protesterar inte mot nedladdning eller sidan i sig på något sätt men nu vill jag ändå uppmana er (om ni nu använder er av sånt) att bojkotta sidan! Att Pirate Bay ger sina användare möjlighet att ladda ner bilder på de mördade barnen från Arboga är för mig helt oförståligt. För vems skull finns detta? Och framförallt kan jag inte acceptera hur dessa "unga finniga killar" (en gissning från min sida) kan bemöta barnens föräldrars vädjan om att ta bort bilderna med förakt och svordomar. Nej...bojkotta skiten!!!


Det är mycket roligt att jobba i skolan. Man får möta så många fantastiska individer och lära sig saker tillsammans med dem. Det har börjat mycket bra för mig. Jag har bra kontakt med både elever och personal och även undervisningen går bra. Men på många sätt känner man också att en lärares situation är ganska ohållbar.

Nästan varje dag läser eller hör jag något i media om att skolan inte tar sitt ansvar. Vi når inte alla elever, speciellt inte elever med någon form av utländsk härkomst eller elever med diagnoser som ADHD. Dessutom är det vårt fel att ungdomar dricker alkohol, blir med barn, skadar sig i trafiken, inte får jobb osv osv.


Naturligtvis vill man hjälpa ungdomarna med allt det här och mycket mer därtill, men hur ska man klara det? Situationen på den skola jag jobbar är sådan att pengarna inte ens räcker till så att varje klassrum kan ha en overheadapparat. Vi har inte heller världskartor i klassrummen och litteratur förutom en lärobok i ämnet kan man bara drömma om. Det är knappt så att det finns skrivböcker, pennor och saxar en gång. När skolan inte har råd med sånt, så förstår man snart att viktiga saker som resor till fortbildning, besök av föreläsare, tolkar till föräldrarmöten (vi hade inga senast. Hur ska föräldrar som inte kan svenska då hänga med?), vikarier o.s.v. oftast är alltför dyrt.

För att klara situationen i skolan skulle vi behöva vara många fler vuxna.


I en "normal" klass (ca 25 elever) kan man ha 1-3 elever med någon form av diagnos (räkna inte med att de har någon assistent ed sig) som egentligen kräver att man kan ägna sig åt bara dem hela lektionen, ca 5 elever som har mycket svårt med att läsa och förstå, 6-7 elever med stora problem i ryggsäcken såsom krigsupplevelser, aga i hemmet, alkoholiserade föräldrar osv, 10 elever med skilda föräldrar och slutligen ett par riktigt duktiga elever som skulle behöva stimuleras och utmanas mycket.

Vem som helst borde förstå att det är omöjligt för en person att få en sådan klass att tillsammans samtidigt nå alla de mål som skolan åläggs. Det går absolut att få kontakt med elever, prata med föräldrar, göra olika material till olika elever, se till att ge mer tid åt vissa, variera undervisningen så mycket som möjligt och ge olika möjligheter att redovisa sina kunskaper. Men det kräver mer än de 45 timmar i veckan som jag har till mitt förfogande och vad händer när en elev löper amok samtidigt som en gråter och när ett gäng skolkar samtidigt som dvd:n krånglar osv osv Då ska jag ha ansvaret för dem samtidigt som jag måste klara allt ovanstående med de andra. Sedan ska jag förstås hinna med att rätta alla inlämningar och prov, skriva omdömen och planer för alla elever, ha föräldrarmöten och utvecklingssamtal och om jag får lite tid över planera alla mina lektioner (20 st i veckan).

En lärare i skolan idag förväntas av samhället både vara socialarbetare, polis, förälder, psykolog och just lärare. För detta och alla studieskulder får man en av samhällets lägsta löner. Jag ska inte klaga på min lön hör, för jag känner mig mycket rik när jag ser mig om i världen, men ska man få duktig personal till skolan som orkar lägga ner sitt engagemang och hjälpa alla våra fina ungdomar så måste nog samhället visa lite mer uppskattning. En lärare får inte extra betalt för att utbilda sig vidare om t.ex. viktiga saker som konflikthantering, sorg eller ADHD, nejdå i skolans värld får man själv betala om man ska göra något extra. Samhället kräver massor med saker och visar en dokumentär som "bevisar" hur enkelt det är (fast egentligen så visade den att det behövs mer resurser, se inlägg om 9A) . Nya läroplaner och betygskriterier görs, men trots alla kämpande duktiga lärare (det finns dåliga också) så får man mest skit för det arbete som görs när det tas upp i den allmänna debatten.

Men som sagt, jag trivs ändå väldigt bra i skolan och det jag verkligen får tillbaka det är responsen från alla härliga människor jag får möta. Ibland är det väldigt jobbigt. Elever kan fara illa, bråka, mobbas osv Men generellt så har jag så pass roligt att allt ovanstående går att leva med. 

Men med risk att låta enkelspårig eller som en pirat som vill roffa åt sig så mycket som möjligt, så tycker jag ändå att det finns en ganska enkel lösning på problemen och det är faktiskt: mer pengar!!! :-)

Då kan vi anställa fler, utbilda oss mer och bygga upp den bästa möjliga miljön för ungdomarna.

Skulle det bli så skulle jag verkligen ha världens bästa jobb!


 Nej kära läsare, inte heller det här inlägget blir utan sport :-)

Det har varit både EM i fotboll och ett OS sedan jag skrev sist, vilket visar hur länge sedan det är.

EM var helt fantastiskt. Jag har sett bättre enskilda fotbollsmatcher tidigare, men som helhet är det nog den bästa turnering jag någonsin sett. Snygga mål, spännande matcher och framförallt full fart!

Roligast att se var Ryssland, Holland och Turkiet. Matchen mellan Turkiet och Tjeckien, där turkarna vände 0-2 till seger på en kvart, var magisk och 3-2 målet av Nihat var EM:s snyggaste i konkurrens med Zlatans fantastiska spark mot Grekland. I övrigt var alla Hollands gruppmatcher en fröjd för ögat, med snygga mål och fantastisk fart i spelet. Kvartsfinalen mellan de båda löpstarka lagen Holland och Ryssland blev också EM:s allra bästa match och där Arshavin i synnerhet imponerade.

Sveriges insats tycker jag var klart godkänd. Inledningen med 2-0 mot Grekland var riktigt bra, för det är svårt med premiärmatcher och Grekland spelade enormt tillknäppt. Sveriges bästa match var den andra mot de blivande europamästarna Spanien och Sverige dominerade faktiskt stora delar av första halvlek och höll sedan 1-1 till 93 minuten då Villa snyggt kvitterade, men han var turligt framspelad. Rysslandsmatchen var inte bra. Sverige gick in och spelade för 0-0 och det var helt fel taktik, men jag tror inte Sverige hade klarat av ryssarna med någon taktik den dagen. De var bättre helt enkelt. Därför tycker jag att medias efterföljande anstormning med krav på ny förbundskapten och en total föryngring var tämligen fånig. Samma journalister hade inte varit sena att hylla Lagerbäck &:co vid ett oavgjort resultat och de hyllade honom frisk innan turneringen.

När det gäller OS, så var jag redan innan spelen måttligt intresserad. Kanske har jag blivit lite för gammal för att engagera mig fullt ut eller så kanske jag var mätt på idrott för sommaren...nja mest berodde det nog på att jag redan innan spelen tippade på noll guld, kanske t.o.m. noll medaljer. Sverige hade en enormt tunn OS-trupp och de stjärnor vi faktiskt har hade nästan utan undantag varit skadade eller slutat innan OS.

När väl OS satte igång följde jag dock en hel del med ganska stort intresse. :-) Men det var framförallt sporter utan svenskar som blev mina höjdpunkter. Bäst var förstås jamaicanen Bolts uppvisningar i sprinten i konkurrens med USA:s fantastiska herrbasketlag. Jag såg också en underbart lekfull fotbollsmatch mellan Brasilien och Nya Zeeland samt Danmarks sjuka kvittering i slutsekunden mot Ryssland i handboll.

Kinas politiska situation är ett kapitel för sig och det kändes sådär att se Sveriges damer spela på samma arena som, enligt rykten, ska ha varit skådeplats för en förnedring av dödsfångar. Folk hade bliviot tvångsflyttade p.g.a. OS-byn och miljöproblemen lyckades man dölja för ett par veckor. När man under invigningen väljer bort en tjej för att hon är för ful!, så ger man inget intryck av kärlek och förbrödring. Kna borde nog ansatts något hårdare om Tibetfrågan och Darfoursituationen än de gjorde, samtidigt tycker jag att detta främst är en uppgift för politiker och inte idrottare. En handlesblockad är mycket effektivare än en idrottsbojkott även om den inte kan förringas.

Slutligen! Nya
sigur rós är fantastiskt! Skaffa genast! :-)

Kommentarer
Postat av: stina

jag råkade hoppa delen om sport:) men annars håller jag ju med dig, som du vet.. :)

2008-09-14 @ 21:01:12
Postat av: hannie

oj, vad jag håller med dig om skolan. fast vi borde egentligen ha mer lön om man jämför med andra yrken. lärare har ingen lägstalön på 21100 som sjuksköterskor, och då pluggar de bara 3 år...



kul att du fick jobb ju. du får gärna tipsa mig om roliga SO-upptåg=) har ju en år 6 i det.

Postat av: Mats-Olas Fanclub

Trevligt att se att du är igång igen, det var på tiden. Imponerande längd på inlägget dessutom, trots att ditt bloggande har varit mer sporadiskt än mitt så har du nog skrivit fler ord sammanlagt.



Angående Pirate Bay så bojkottar jag också, om man nu kan kalla det en bojkott. Det är lite som Johnny Ekström under VM -94, i mitt fall så är det tveksamt om det verkligen är en bojkott eftersom jag aldrig använt PB:)



Sporten håller jag, kort och gott, med om.



Angående pengar till skolan så verkar det vara viktigare att höja gränsen för statlig inkomstskatt med ytterligare några tusenlappar i månaden...



Medhåll om Sigur Rós förresten.

2008-09-24 @ 22:14:15
Postat av: Simon

Oj vad långt du skriver. Men sant om skolan. Jag har gått på den skolan. Mer läroböcker åt småfolket.

2008-10-30 @ 21:39:03
URL: http://husforsamling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback